Handig dat je nergens naartoe hoeft

Als onderdeel van het pakket steunmaatregelen van Wij Techniek tijdens de coronacrisis kunnen vakmensen in de technische installatiebranche een waardebon (t.w.v. € 500,-) voor online leren aanvragen. Gerard Stam, supply chain en QHSE-manager bij Verhoef EMC, deed dat: “Ik ben altijd leergierig geweest, ik wil snappen wat ik aan het doen ben.”

Voor welke opleiding ga je de waardebon inzetten?

“Ik ga een cursus Snellezen doen. Al eerder heb ik een training Timemanagement gedaan en die beviel goed. Dezelfde instelling geeft nu deze cursus Snellezen. Ik moet inmiddels voor mijn werk best veel lezen, dus dat komt goed uit. De cursus staat gepland op 19 juni.”

Wat vind je ervan dat het helemaal online is?

“Dat zal wel even anders zijn. Ik heb ondertussen wel wat webinars gevolgd, want daar zijn er nu heel veel van. Dat is ook wel handig, maar toch iets minder interactief. Ik heb begrepen dat de online trainingen dat beter doen. En het is wel handig dat je nergens naartoe hoeft. Dat scheelt toch tijd.”

Hoe reageerde je werkgever?

“Ik las over deze waardebonnen in een nieuwsbrief van Wij Techniek en toen dacht ik gelijk: dat is leuk! Ik heb het naar de directeur gemaild met de opmerking dat het leuk zou zijn om dit te delen in het bedrijf. Ook hij was enthousiast, want nog diezelfde dag stuurde hij het naar iedereen door. Bij ons staan ze altijd wel erg open voor cursussen, maar nu met de crisis moeten ook wij natuurlijk wat voorzichtig zijn met kosten maken. Deze waardebonnen komen dus goed van pas.”

“Social distance brengt ons dichter bij elkaar!”

Veilig werken in de coronacrisis is voor iedereen in de installatiebranche een uitdaging. Maar managementassistent Joan Sabri (Swart Installatietechniek) draagt eraan bij dat corona niet alleen maar negatieve gevolgen heeft. Bij Swart vergroot social distance de saamhorigheid en groeien de medewerkers naar elkaar toe. Joan legt uit hoe het bedrijf dit voor elkaar krijgt.

Het werk gaat door

Joan Sabri, managementassistente bij het Amsterdamse bedrijf Swart Installatietechniek, typeert de huidige sfeer in haar bedrijf als hectisch: “We werken behoorlijk ad-hoc. En tegelijkertijd wordt het, met het versoepelen van de regels, ook bij ons weer drukker. Klanten weten steeds beter wat wel en niet kan waardoor hun angst voor contact minder wordt. Corona heeft de wereld op zijn kop gezet, maar het werk gaat door.”

Nieuwe dingen

Binnen het bedrijf richt Joan zich vóór de coronacrisis vooral op de opleiding en bijscholing van vakmensen. Het coronavirus vroeg echter om nieuwe skills, zowel van Swart als van Joan zelf. “Net zoals zoveel anderen dachten we in het begin dat het alleen maar om een vervelend griepje ging. Maar al snel werd het heel serieus en hebben we in ons bedrijf direct goede afspraken gemaakt. Rekening houdend met onze iets oudere medewerkers zijn we zoveel mogelijk thuis gaan werken, voor anderen hebben we de werktijden aangepast. En we blijven op een gezonde afstand van elkaar. Veilig werken staat bij ons centraal.”

Afspraken

Maar Swart deed hier nog wat schepjes bovenop. Joan: “Als het noodzakelijk is om toch op kantoor te werken, doen we dit in aparte kamers. De monteurs komen alleen naar kantoor om werkspullen én pakketjes met hygiënemiddelen op te halen en werken sinds enige tijd met gelaatsmaskers.” Een andere afspraak is dat Swart vóór het starten van hun werkzaamheden eerst de klant belt. “Alleen als iedereen in de omgeving van de klant gezond is, kunnen wij veilig ons werk doen. Op onze beurt hebben wij elke dag contact met onze monteurs. Hebben zij gezondheidsklachten? Dan blijven ze thuis.”

Persoonlijk contact

Bijzonder aan de aanpak van Swart is het persoonlijke contact. Samen met het managementteam neemt Joan regelmatig contact op met de medewerkers om te vragen hoe het met hen gaat. “Dit werkt enorm goed! Iedereen is er heel tevreden over, zeker omdat dit contact voor veel medewerkers nu de enige verbinding met het bedrijf is. Door dit individuele contact worden nu bovendien ook andere dingen bespreekbaar, zoals de manier waarop collega’s echt in hun werk en in hun privéleven staan. Sommige medewerkers waarderen deze benadering zo zeer dat zij soms zelfs een reden zoeken om ons te bellen!” Het lijkt vreemd, maar volgens Joan brengt de coronacrisis hiermee toch ook iets positiefs: “Social distance brengt ons dichter bij elkaar!”

Heb jij ook een mooie ervaring die je met ons wil delen (of iets dergelijks) mail die dan naar: onlineleren@wij-techniek.nl

“Ik kan wel 480 online trainingen doen!”

Als onderdeel van het pakket steunmaatregelen van Wij Techniek tijdens de coronacrisis kunnen vakmensen in de technische installatiebranche een waardebon (t.w.v. € 500,-) voor online leren aanvragen. Gesina Nijboer, marketingmanager BB Systems, deed dat: “Er zijn zo veel mogelijkheden, het is echt interessant.”

Voor welke opleiding heb je de waardebon ingezet?

“Via de Etalage van OTIB kwam ik op verschillende leuke en nuttige opleidingen terecht. Ik heb gekozen voor een cursus Verandermanagement, omdat we in ons bedrijf de organisatiestructuur anders hebben ingericht. Ik ben benieuwd hoe ik daar zelf in kan verbeteren, bijvoorbeeld qua communicatiestijlen.”

Wat vind je ervan dat het allemaal online is?

“Wat heel handig is aan deze cursus, is dat ze aangeven dat je er beter heel regelmatig even mee bezig kunt zijn, dan onregelmatig heel lang. Dus iedere dag volg ik een vijfminutentraining en dat werkt heel goed. Aan het eind van cursus, over zo’n 3 weken, heb ik dan alle stof behandeld en ontvang ik een certificaat.” 

Zou je nog meer willen doen?

“De aanbieder van deze cursus heeft een heel pakket aan online trainingsmogelijkheden. Met een abonnement heb je een jaar lang toegang tot al die trainingen. Ik ga dus nog zeker wel meer doen. Maar je hebt keuze uit 480 trainingen, dus ik moet nog even kijken wat leuk en handig voor het werk is.” 

Hoe reageerde je werkgever?

“Het continue blijven ontwikkelen wordt in onze organisatie heel erg gestimuleerd. Sterker nog, ik werd hier vanuit HRM op geattendeerd. BB Systems staat er dus helemaal achter. Ze stuurden zelf een mail naar alle medewerkers dat we een training konden volgen, nu we vanwege de coronacrisis toch allemaal merendeels vanuit huis werkzaam zijn. Het merendeel van de medewerkers reageerde héél enthousiast en heeft direct de waardebon aangevraagd. Nu wordt er per individu samen met HRM bekeken welke training men gaat volgen. Alles met als doel om BB Systems samen verder door te ontwikkelen.”