Functioneren en ontwikkelen

Medewerkers zijn natuurlijk in grote mate zelf verantwoordelijk voor hun functioneren en motivatie. Toch ligt er ook een stimulerende rol bij de werkgever. Het is in het belang van iedereen in de organisatie dat medewerkers verantwoordelijkheid nemen. Dit betekent aanspreekbaar zijn op het functioneren en open staan voor feedback en verbetering.

Adviseurs arbeidsmarkt voor werkgevers

Ontwikkelmogelijkheden

Werkgevers willen hun medewerkers zo productief mogelijk inzetten. Medewerkers de mogelijkheid geven zich te ontwikkeling is daarbij een belangrijk instrument. Bijvoorbeeld het ontwikkeling van professionele vaardigheden, coaching op de werkvloer, het vergroten van kennis maar ook ruimte voor de ontwikkeling van soft skills dragen bij aan goed functioneren. Een medewerkers moet zich kunnen ontwikkelen in een richting die past bij zijn talent, vaardigheden en ambities.

Heldere verwachtingen

Duidelijkheid over wat er verwacht wordt van de medewerker is een andere voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Niet weten wat je moet doen of hoe je iets moet doen, creëert onzekerheid op de werkvloer.
Duidelijkheid over de richting van de organisatie of het team draagt bij aan vertrouwen. Medewerkers willen weten waar ze naartoe gaan en hoe de toekomst eruit ziet.

Functionerings- en beoordelingsgesprekken

Gedurende het jaar functioneren medewerkers op allerlei verschillende manieren. De leidinggevende beoordeelt het functioneren van zijn medewerker aan het einde van het jaar zo objectief mogelijk. Een beoordelingscyclus bestaat vaak uit een planningsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek.

Hier vindt je belangrijke informatie en helpen checklists je op weg. Informatie die je in je dagelijks werk nodig hebt om het functioneren en de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren, er afspraken over te maken en leidinggevenden te ondersteunen.