Bij TIBN is ontwikkeling een principekwestie

TIBN, gespecialiseerd in het onderhoud en technisch beheer van werktuigkundig, elektrotechnische installaties is kort van naam, maar groot van daden. Zo doen ze met 30 medewerkers al jaren het onderhoud van de gebouwgebonden installaties van de Vrije Universiteit, het Olympisch Stadion, poppodium 't Paard en het Museum voor Oudheden. Een breed scala aan werkzaamheden dus, waar een breed scala van vaardigheden bij hoort.

Speciaal voor praktijkopleiders in de installatietechniek de workshop ‘Jouw talenten op je eigen magazinecover’
23 jan, 2020

“Wij kijken altijd naar de mogelijkheden van medewerkers”

Sinds circa 5 jaar gebruiken ze voor de ontwikkeling van hun medewerkers OTIB-skillsmanager. Voor directeur Martijn de Vries een logisch gevolg van zijn hameren op ontwikkeling: “Stilstand is echt achteruitgang en mensen hebben vaak veel meer in hun mars dan je in eerste instantie zou denken.”

In dit artikel praten we met De Vries en zijn collega, administratief medewerker (“en vliegende keep”) Hetty Feenstra, over hun ervaringen met OTIB-skillsmanager.

Focus op ontwikkeling

Feenstra: “Ik heb al veel banen gehad, maar nog nooit ben ik zo lang zo blij geweest bij één werkgever. Twaalf jaar geleden kwam ik als uitzendkracht als telefoniste binnen, maar men zag al snel dat ik meer kon én meer wilde. Dat kenmerkt TIBN: dat ze oog hebben voor wat je kunt.” De Vries vult aan: “Je moet als organisatie ook echt aandacht hebben voor de mensen in je organisatie. Ook met het oog op de krapte momenteel. Daarom doe ik ook alle evaluatiegesprekken zelf: van leerling tot contractbeheerder.”

Alles op één plek

De Vries: “Zo’n 5 jaar geleden wilde ik dat de manier van gesprekken voeren moet worden ‘gerefreshed’. En dat we alles ook makkelijk konden terugvinden. OTIB-skillmanager biedt die mogelijkheid. Door OTIB-skillsmanager is het allemaal veel gestructureerder geworden. Hierdoor weet iedereen waar hij of zij aan toe is, en kunnen we afspraken beter nakomen.” Feenstra: “Het is fijn dat er geen willekeur meer is, je weet als medewerker wat je kunt verwachten. Ik vind het ook echt handig dat ik zelf makkelijk dingen terug kan vinden en niet meer in een archief met losse papieren moet duiken.” 

Betere gesprekken

“Vroeger waren de functioneringsgesprekken een eenzijdig verhaal waar ik feedback kreeg, nu is het veel meer een leuk gesprek over hoe het gaat en hoe ik mijn toekomst zie,” aldus Feenstra. De Vries: “De een vindt die aandacht voor ontwikkeling heel fijn en vliegt zo door alle stappen heen, de ander heeft wat meer begeleiding nodig. Maar dat je je moet ontwikkelen staat buiten kijf.”

Oog op de toekomst

De Vries: “Van nature ligt het bewustzijn van mensen in deze branche niet direct op ontwikkeling. Maar je moet wel, want je vergroot je eigen kansen ermee. Niemand weet hoe we er over 5 jaar voorstaan: de techniek ontwikkelt zich en je eigen lichaam, en wat je kunt, verandert. Als je nú niks doet, lever je over 5 jaar dan nog genoeg waarde voor een werkgever? Wij proberen mensen daar echt bewust van te maken. En dat werkt. Onze ambassadeurs vertellen dat ook altijd in hun omgeving.” Feenstra: “Alles wat je wil, is bespreekbaar. En ook fijn: heb je door andere zaken in je leven even geen behoefte aan een sterke focus op ontwikkeling, hóeft het ook niet.”

Inrichten naar je eigen wens

De Vries: “Wij zijn best even bezig geweest met OTIB-skillsmanager precies zo in te richten zoals wij het willen. Inmiddels registreren we bijvoorbeeld ook alle opleidingen en vakdiploma’s. Prettige bijkomstigheid: dit is ook heel handig voor je ISO- en VCA-audits.”

Tips voor de uitrol

“Mocht je ook overstappen op OTIB-skillsmanager, is het verstandig je goed te laten adviseren door de mensen daar. Je kunt er namelijk heel veel mee, en het is goed om samen te kijken hoe je het programma het efficiëntst gebruikt,” geeft De Vries aan. Feenstra: “Je kunt ook heel goed klein beginnen en later uitbreiden.”