Inzet Vakbus online bij A. Hak

Wij spraken met organisator Jordy van den Berg, assistent-projectleider, en deelnemer Caglar Yilmaz, KAM-coördinator regio Oost, over hun ervaringen.

IMG 20200604 WA0003
30 jun, 2020

Bij A. Hak doen ze veel om hun (jonge) medewerkers te boeien en binden. Zo steken ze aandacht én geld in de ontwikkeling van hun mensen. Young HAK, de jongerenclub binnen de grote organisatie, reserveerde bij Wij Techniek een Vakbus voor begin maart. Deze werd omgezet naar een Vakbus online.

Jordy van den Berg

“Bij Young HAK vinden we persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Ik had zelf al eens een Sterk in je Werk-workshop via Wij Techniek gedaan, dus toen ik hoorde van deze Vakbus was ik direct enthousiast.  We boekten hem voor maart, maar die afspraak werd vanwege de coronamaatregelen geannuleerd. Toen Wij Techniek het had omgezet naar online, hebben we meteen een nieuwe afspraak ingepland.  

Ik vond vooral de workshop ‘Waar sta jij in 2025’ interessant. Die had van mij wel langer gemogen ten opzichte van de toolbox die ervoor zat. Ik vind mijn werk heel erg leuk nu en ben niet direct toe aan een andere stap. Maar dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren. Ooit zal ik willen doorgroeien, dus dan moet ik daar wel op voorbereid zijn. Wat heb ik dan nodig om stappen vooruit te kunnen zetten? Dat is een goede vraag om over na te denken.

Dat de Vakbus geheel online was beviel goed. Heel eerlijk: ik vind digitaal misschien zelfs wel beter. De Vakbus online was in kleinere groepjes. Iedereen was heel open en het is natuurlijk heel praktisch en vertrouwd zo vanuit je eigen huis. Het werkt misschien niet voor iedereen. Ik kan me voorstellen dat voor sommige collega’s, die minder handig zijn met computers, de fysieke Vakbus beter werkt. Maar voor mij nooit meer anders.”

Caglar Yilmaz

“Ik  vind mezelf blijven ontwikkelen heel belangrijk. Vooral in de maatschappij op dit moment kan het niet zo zijn dat je klaar bent met leren. Bij A. Hak delen ze die mening en wordt het echt gewaardeerd als je jezelf beter maakt. Het komt de organisatie natuurlijk ook ten goede.

De Vakbus bestond uit twee delen: een toolbox over stress en een workshop over ‘Waar sta je in 2025’. Vanuit mijn rol wist ik best wat over stress en stressmanagement. Maar het is tóch goed dat een buitenstaander je af en toe op dingen wijst. Vaak ben ik degene die tegen een ander zegt: “Denk je aan jezelf”, maar het was ook wel goed dat die boodschap tegen mij werd gezegd.

Daarna ging het over je eigen ontwikkeling. Ik heb zelf best een aardig beeld over waar ik wil staan over 5 à 10 jaar. En ik ben daar ook heel open in. Maar voor sommige mensen is het toch prettiger dat ze dit soort dingen in een kleine en veilige groep kunnen uitspreken, zonder dat er een leidinggevende meekijkt.

Online werkte voor mij heel goed. Het is laagdrempeliger. Als je met onbekende mensen tegenover je zit, in een fysieke bus, is iedereen toch wat afwachtender. Online is ‘safer’ en kun je meer kwijt. Dat merkte ik nu echt. Bovendien scheelt het reistijd en organisatie. Handig!”