De magie van muziek en pizza
Hoe kun je jongeren motiveren om hun beste werk te leveren? Voor Erik Beldman zijn de antwoorden verrassend simpel. Ontdek hoe kleine, maar krachtige middelen helpen om jongeren te inspireren en te laten groeien.

Erik Beldman is elektrotechnicus, programmeur en praktijkopleider bij DomotiFactory, en daarnaast actief als mede-organisator en expert voor WorldSkills Netherlands. Met al zijn ervaring weet hij hoe belangrijk het is om niet alleen techniek over te brengen, maar vooral ook de juiste sfeer en motivatie te creëren. “Motivatie is echt de sleutel,” zegt Erik, “maar het is niet altijd zo eenvoudig als alleen kennis overdragen. Een leermeester heeft veel invloed op een leerling. Misschien wel meer dan school want een BBL-leerling werkt vier dagen en gaat één dag naar school. Het leerbedrijf en de leermeester zijn daarom echt superbelangrijk. Helemaal omdat dit een praktisch vak is. Je leert als BBL-leerling het meeste over het vak door het zelf in de praktijk te doen. Samen met je leermeester dus."
Muziek als motivatie
Leerlingen begeleiden vraagt om geduld en een stevige portie creativiteit. "Een collega van mij had een leerling die van piratenmuziek hield. Zelf hield hij meer van rockmuziek. Op de werkplek stond de radio op rock. Toen de leerling een lastige klus moest doen, zei de leermeester: als je dit en dat afkrijgt, gaat de radio morgen op de piratenzender. Dat motiveerde enorm. De jongen kreeg de klus voor elkaar en de volgende dag stond zijn zender aan."
Pizza en plezier
"Je kunt leerlingen motiveren met muziek, maar je kan ook trakteren op pizza of een broodje als je een lastige klus hebt afgerond. Een kleine beloning kan veel opleveren. Natuurlijk moet het werk gewoon af, maar je moet niet vergeten om het samen leuk te maken. Dit soort gebaren zijn net zo belangrijk als de technische kennis die wordt doorgegeven. Opleiden en begeleiden is maatwerk. Wanneer je 'ja' zegt tegen opleiden en begeleiden, dan zeg je 'ja' tegen maatwerk voor de leerling. En iedere leerling is anders. Als jouw uitleg na vijf keer niet werkt, moet je het misschien op een andere manier uitleggen. Verdiep je in leerlingen. Sluit aan bij hun belevingswereld. Leg het uit op een manier die bij de leerling past. Wees creatief en deel je werkplezier. Dat werkt echt. Met de juiste aanpak kan je een gemotiveerde leerling alles leren."
Vakidioten
"Motivatie komt voor een belangrijk deel uit de leerling zelf. Maar je hebt er als leermeester ook invloed op. Ik geef leerlingen taken die bij hun kennis en ervaring passen. Soms laat ik ze iets doen wat net een beetje te moeilijk is. Gewoon om te kijken hoe ze dat oppakken. Ik geef leerlingen ook snel eigen verantwoordelijkheid. Ze kijken anders naar hun werk als ze er zelf verantwoordelijk voor zijn. Hoe je een leerling begeleidt en opleidt, bepaalt of een leerling na de opleiding bij jou wil komen werken. We zijn hier allemaal vakidioten. De één wil alles weten over domotica. De ander wordt blij van een strak aangelegde meterkast. Dat is het mooie van ons vakgebied. Er is voor iedereen mooi werk."