Ga naar hoofdinhoud
Go to homepage

“We hebben elke week wel sollicitanten”

Interview - Afgelopen december won Kornee van Terheijden, voor de tweede keer, de Topcoach van het Jaar-verkiezing. En dat beginnen ze bij het rioolservicebedrijf in Noord-Brabant te merken. “We hebben wekelijks wel sollicitanten.”

}
3 Jun, 2025

De jury van de Topcoach van het Jaar-verkiezing was onder de indruk van Van Terheijden’s persoonlijke aanpak, zijn aanstekelijke enthousiasme en de focus op inclusie. Die manier van werken is dan ook kenmerkend voor Van Terheijden: “Mijn werkstijl is eigenlijk niet echt veranderd door de verkiezing, maar doordat ik eerder al mijn werkstijl heb veranderd, heb ik de verkiezing gewonnen.”   

Op de kaart 

Van Terheijden merkt dat de Topcoach van het Jaar-verkiezing zijn bedrijf nog meer op de kaart heeft gezet. “Ik had het niet verwacht, hem twee keer winnen! Maar wat een eer. En je merkt het nu ook in de omgeving. Er komt een sfeer om het bedrijf te hangen, we krijgen een naam.” Dat vertaalt zich in veel nieuwe sollicitanten, maar ook in de invloed die ze op andere bedrijven hebben.  “De verkiezing draagt zeker bij aan het inspireren van andere werkgevers. Ik word steeds vaker uitgenodigd bij partijen om uit te leggen wat onze werkstijl is.”  

Altijd wel een kans 

Een van de onderdelen van die werkstijl is het aannemen van mensen met allerlei achtergronden. “Wij hameren erop altijd respect voor elkaar te hebben, ook al ben je verschillend. En dat werkt: alle collega’s gaan ondanks verschillen gewoon goed met elkaar om. Iedereen is dan ook welkom. Al ben je Wajonger of spreek je de taal nog niet helemaal, we hebben altijd wel een kans voor je.”  

Samenwerken voor sterke sector  

De jury van de Topcoach-verkiezing roemde ook Van Terheijden’s toewijding aan kwaliteit in de sector. “Ik ben op een missie”, vertelt Van Terheijden. “Dat iedereen dezelfde gedegen opleiding kan volgen en men trots is op het vak.” Die missie lijkt geslaagd. “We hebben een opleiding in heel Nederland en er is waardering voor de rioolbranche.” 

Geen leren zonder fouten 

In het opleiden van nieuwe mensen benadrukt Van Terheijden het belang van fouten maken. Dit moet je stimuleren: “Als iemand geen fouten maakt, gaat hij niet leren. Het is dus heel belangrijk dat medewerkers fouten maken, want met die fouten kunnen we wat.”   

Beetje liefde voor de medewerkers 

Van Terheijden heeft nóg een tip voor andere bedrijven: focus op de mens achter de medewerker. “Iedere persoon die bij jou werkt is anders en het belangrijk om te ontdekken wat hem of haar beweegt dat werk bij jou te doen.” Hij noemt ‘een beetje liefde’ een belangrijk ingrediënt. “Het is net als een relatie, je moet een beetje van je mensen houden. Als je daaraan kunt werken, komt het vaak van twee kanten.”   

En met een beetje liefde zou je dus zomaar Topcoach van het Jaar kunnen worden en daarmee ook jouw bedrijf op de kaart zetten. Heb jij een praktijkopleider die ook zo bewust en menselijk met de collega’s omgaat? Nomineer hem of haar dan vóór 1 september voor de Topcoach van het Jaar-verkiezing.

De winnaars van Topcoach 2024 van links naar rechts: Kornee van Terheijden, Harold Hellings en Ron Dupuis.

“Het is net als een relatie, je moet een beetje van je mensen houden. Als je daaraan kunt werken, komt het vaak van twee kanten.”
 Kornee van Terheijden