Van boomer tot zoomer
Ook in de installatietechniek werken momenteel vijf generaties samen. Hoe sla je bruggen tussen de babyboomers, de pragmaten en de generaties X, Y en Z? Expert generatiemanagement Kim Jansen: “Generatiediversiteit wordt vaak als vloek gezien, terwijl het juist een superpower is.”

Generatiemanagement is relevant voor elke branche, stelt Kim Jansen. “Zeker in de installatiebranche zie je een grote generatiediversiteit. Met soms lange dienstverbanden aan de ene kant, en instroom die al op jonge leeftijd begint aan de andere kant.”
Talenten benutten
Met generatiemanagement zorg je simpel gezegd dat je het beste uit elke generatie haalt. Jansen: “Het gaat erom dat je iedereen – van jong tot oud – zijn of haar talenten optimaal laat benutten. En die generaties ook met elkaar verbindt. Zodat je van elkaar leert en elkaar versterkt.”
Hoger niveau
Want, zegt Jansen, generatiediversiteit is eigenlijk een soort superpower in een bedrijf. “Toch zie ik dat veel bedrijven het eigenlijk als een vloek ervaren, al die verschillende leeftijden met hun eigen waarden en ideeën. Het is juist een grote kans om elkaar naar een hoger niveau te tillen. Bijvoorbeeld door innovatieve ideeën van nieuwkomers te koppelen aan de kennis van de ervaren medewerkers.”
Onbegrip
Jansen: “Manage je generaties en hun verschillen niet goed, dan kun je onbegrip krijgen. Ouderen en jongeren die zich storen aan elkaar en op hun eigen eilandjes gaan zitten. En dat kan weer leiden tot ontevreden jongeren die vertrekken. Of tot oudere generaties die niet duurzaam inzetbaar blijven omdat ze niet meegaan met de verandering.”
Toekomstbestendigheid
“Uiteindelijk kan dat zelf fricties op de werkvloer en ontevreden klanten opleveren. Generatiemanagement heeft dus 1 op 1 te maken met de toekomstbestendigheid van je mensen, van je bedrijf en van de branche.”
Relevant
Ofwel: zet elke generatie in haar kracht en verbindt de generaties met elkaar. Jansen: “In essentie komt generatiemanagement erop neer dat je er allemaal oprecht in gelooft dat de ander iets unieks in huis heeft en dat je van elkaar kunt leren. Zo blijf je relevant in een snel veranderende wereld.”
Kim Jansen heeft vijf tips om werk te maken van generatiemanagement:
- Ga op zoek naar de talenten van elke generatie en kijk uit voor negatieve stereotyperingen en leeftijdsdiscriminatie.
- Zorg voor een goede generatiemix en geef aandacht aan alle generaties, ook de oudere.
- Ondersteun alle medewerkers in hun specifieke levens- of beroepsfase met bijbehorende behoeften, kansen en uitdagingen.
- Stimuleer gesprekken over visie op en behoeftes in werk en verzamel de verschillende ideeën over afspraken en beleid.
- Stimuleer cross-generationele samenwerking en update samen regelmatig.
Wil jij ook aan de slag met generatiemanagement?
Neem contact op met je branchecoach of regiomanager. Of meld je aan voor de workshop generatiemanagement van Wij Techniek.