Havo-leerlingen en de technische branche: een goede match!

Havoleerlingen zijn voor de techniek heel interessant, ze zijn meestal goed in taal, natuur- en wiskunde, wat in de sterk innoverende branche heel welkom is. Andersom is de branche ook heel aantrekkelijk voor de havisten, kennis combineren met doen is voor een aantal van hen een gouden combinatie. Niet elke havoleerling rondt immers vanzelfsprekend de havo af, ook gaat de overstap naar het hbo niet bij iedereen even soepel. Het zou zonde zijn deze jongeren te verliezen voor de branche. Al met al een reden voor OOM en Wij Techniek om zich met het Actieplan Havo te richten op de havoleerling. Wat kan het mbo voor hen betekenen? Kees Hagens bedacht samen met Wij Techniek en OOM de aanpak om deze leerlingen kennis te laten maken met het mbo en is projectleider van de uitvoering.
Kees: “Ik werk al lang in de wereld van de technische bedrijfstakken en het beroepsonderwijs. Toen Wij Techniek me vroeg om een project op te starten voor havisten, begreep ik goed wat ze wilden. Op de havo kennen we een relatief hoge uitval in de laatste jaren. Ook gaat de doorstroom naar het hbo niet bij iedereen even soepel, met ook daar uitval tot gevolg. De vraag vanuit Wij Techniek was eigenlijk ‘hoe kunnen we havisten, zowel met diploma als uitvallers, of studenten die het moeilijk hebben op het hbo een goede plek geven in de techniek?’.
Brede aanpak
Samen met Wij Techniek en OOM ontwikkelde Kees een aanpak dat zich via verschillende stromingen richt op leerlingen, ouders, decanen en andere partijen rondom de leerling. De aanpak bestaat uit:
1. Praktijkgerichte programma’s voor havo’s
Bij het praktijkgerichte programma Techniek hebben veel scholen behoefte aan praktijkopdrachten van bedrijven. Ook is er veel vraag naar (veilige) praktijkruimten voor hands-on ervaringen. Vanuit het project worden scholen en bedrijven in de regio aan elkaar gekoppeld. Scholen kunnen op deze manier het profiel beter en professioneler invullen. En het is een uitgelezen manier om de branche onder de aandacht van leerlingen en decanen te brengen.
2. Communicatiemateriaal
Ook wordt er divers communicatiemateriaal ontwikkeld, om zowel leerlingen en hun ouders als decanen en docenten op een positieve manier kennis te laten maken met techniek en technische opleidingen. De brochures, filmpjes en presentaties richten zich op de beroepsmogelijkheden en de opleidingsstromen.
3. Ondersteuning van mbo-trajecten, voor uitvallers op de havo
Het project ondersteunt mbo-scholen in het ontwikkelen van een aantrekkelijk aanbod voor uitgevallen havisten en hbo’ers. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld beroepenoriëntatie, flexibele instroom, maar ook om aansluiting bij de leerstijl van de leerling. Bij veel van hen past de praktijkgerichte leerstijl van het mbo beter.
Veel mbo’s hebben een oriëntatietraject voor deze havisten, met een aansluitend versneld traject. Leerlingen kunnen de laatste maanden van het schooljaar op de havo meelopen in verschillende opleidingsrichtingen. In deze periode wordt ook gekeken hoe het met de beheersing is van de generieke vakken. Is dit op orde, dan kan hier al examen in gedaan worden, zodat de leerling na de zomer kan starten op de mbo-opleiding naar keuze en zich daar volledig kan richten op het vakgerichte deel van de opleiding.
Het doel is het afronden van het mbo, met doorstroom naar hbo of een baan in de techniek. Iedere mbo-school doet dit op zijn eigen manier. Succesverhalen uit deze pilot worden met andere geïnteresseerde scholen gedeeld.
4. Ontwikkelen van opleidingen in het mbo, voor gediplomeerde havisten
De meeste leerlingen volgen na de havo een hbo-opleiding. Toch zien we nog regelmatig uitval op het hbo. Een mbo-4 opleiding, met de combinatie werk-school (zowel in BOL als BBL), past bij sommige leerlingen veel beter qua leerstijl of interesse. Helaas zijn er nog niet veel van deze routes. Het project richt zich dan ook op het (door)ontwikkelen van deze trajecten, zodat meer leerlingen hun weg vinden in de techniek.
Nieuwe initiatieven bij opleidingen
Kees is enthousiast over alle onderdelen van het project. “Je merkt dat het zijn vruchten begint af te werpen. Zo zien we dat steeds meer scholen, maar ook praktijkopleiders als Goflex, IW en anderen, bezig zijn om de groep havoleerlingen een opleiding te bieden. We ondersteunen deze initiatieven van harte en proberen deze voorbeelden ook mee te nemen naar andere opleiders. Een aantal van deze trajecten hebben we als pilot geoormerkt, die krijgen extra ondersteuning van ons. Kijk bijvoorbeeld naar de samenwerking tussen het Drenthe College en het Hondsrug College in Emmen, of het Vista College in Maastricht, die jongeren met een havodiploma laten instromen in technische mbo-opleidingen.”
Inspirerende sessies
“Eind januari hebben we een onlinebijeenkomst gehad, waar 84 mbo-scholen en praktijkopleiders aan hebben deelgenomen. We vertelden over onze routes en hebben voorbeelden laten zien als inspiratie. Dit doen we ook voor havo scholen, ook voor hen hebben we online sessies gehouden. Zo kunnen we leerkrachten en decanen laten zien wat we als branche te bieden hebben.”
De juiste leerling op de juiste plek
“We proberen alle partijen te enthousiasmeren voor het bredere scala aan mogelijkheden. Er vallen elk jaar leerlingen uit op de havo en het hbo. Waarom zou je dat niet omarmen? We moeten met z’n allen zorgen dat de leerling op een plek terecht komt die bij hem of haar past. Vanuit de juiste positie heeft een leerling alle kansen en alle keuzes.
Het is voor de mbo’s heel interessant om havisten naar zich toe te trekken. En voor ons als branche is deze doelgroep ook belangrijk; de innovatie gaat zo snel, we kunnen ze goed gebruiken. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je de juiste leerling op de juiste plek krijgt. Daar zijn de leerlingen bij gebaat, de scholen bij gebaat en de bedrijven bij gebaat. En daar profiteren we als branche alleen maar van.”
Ben je enthousiast geworden en benieuwd naar de online webinars bomvol informatie en mooie praktijkvoorbeelden?
Voor de mbo-scholen en de bedrijfstakscholen kijk je het webinar hier terug:
https://www.youtube.com/watch?v=35BPLQocpMI
Voor de havo-scholen vind je hier het webinar met alle informatie en voorbeelden:
https://www.youtube.com/watch?v=8xDhH6RtpkA