Ga naar hoofdinhoud
Go to homepage

In oktober 2024 vond in Amersfoort de Werkconferentie Toekomstbehendig Opleiden plaats. Beleidsmakers en beslissers uit het onderwijs en bedrijfsleven gingen met elkaar in gesprek over het toekomstbestendig maken van de branche. Diverse sprekers schetsten een (soms best pittig) toekomstbeeld. De krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing, verzuim en hoge werkdruk speelt de hele branche parten. Maar de werkconferentie moedigde vooral aan tot actie. Erik Hans Boek, regiomanager bij Wij Techniek en Nathan van der Ent, extern projectleider, geven aan wat ze hebben meegenomen uit deze conferentie en hoe deze opbrengsten bij hen in de regio tot nieuwe initiatieven leidden.

De werkconferentie maakte deelnemers uit het onderwijs en bedrijfsleven enthousiast. Maar wat óók duidelijk bleef hangen was de urgentie waar we voor staan, die is intens. Het heeft echt ogen geopend.

Erik Hans: “Er is een ongekende vraag naar nieuw arbeidspotentieel. Dat betekent dat we de branche moeten klaarmaken voor ‘deuren en ramen open en de achterdeur dicht’.

De bijeenkomst bracht mooie opbrengsten en ideeën. De praktijk is wat weerbarstiger, iedereen is van goede wil, doet mee en wil vooruit. Maar er zit niet onbeperkt tijd in het onderwijs en bedrijfsleven om de noodzakelijke stappen ook snel te zetten. Het kost tijd en dat weten we. Maar we weten ook dat de waan van de dag ons snel weer leidt. We moeten voortdurend scherp blijven en de urgentie van verandering vooropzetten.”

Aan de slag met de opbrengsten

Uit de werkconferentie zijn veel punten opgetekend, strategische onderdelen hieruit worden geïmplementeerd in een meerjarenplan. Het vergroten en behouden van instroom, het waarborgen van voldoende passende leerwerkplekken, flexibilisering van het onderwijs, begeleiding en onboarding van (Gen Z) studenten, de leercultuur binnen bedrijven en het versterken van de relatie tussen bedrijfsleven en het onderwijs staan bovenaan de agenda.

Binnen de Wij Techniek regio Noordwest wordt samen met de sociale partners, het onderwijs, opleidingsbedrijven en bedrijfsleven hard gewerkt om deze uitdagingen aan te gaan. Hierbij staat samenwerken centraal.

Nathan: “Voldoende begeleidingscapaciteit, docenten en zij-instromers en studenten zijn geen vanzelfsprekendheid maar een schaarste. Binnen de huidige krapte is er niet altijd ontwikkelkracht om individueel die uitdaging aan te gaan. De samenwerking in de regio tussen onderwijs, bedrijfsleven en branche wordt dan ook als heel belangrijk ervaren. Als we actief samenwerken en elkaar weten te vinden, kunnen we onze krachten bundelen en vanuit gezamenlijke doelen samen successen boeken. Het wij-gevoel van Wij Techniek zie je daar echt in terug.”

Onderwijs, bedrijfsleven en branche: We verbinden ons met elkaar en bouwen een optimale cultuur om het samen te doen.

Succesverhalen uitwisselen

Tijdens de werkconferentie werd ook veel onderling uitgewisseld. Succesverhalen van de ene regio, werden meegenomen naar de andere regio. In de regio Noord-Holland, Flevoland en Utrecht is er een intense samenwerking met het mbo. Tijdens de werkconferentie was ook het hbo aanwezig. Daar komt resultaat uit, er worden mooie stappen gezet met Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam richting learning communities. Hier heeft men in de regio Gelderland-Overijssel goede ervaringen mee. Deze ervaring is met de regio van Erik Hans gedeeld zodat ook daar dergelijke communities worden opgezet.
Erik Hans: “Daar heb je bedrijven voor nodig, hogescholen, Wij Techniek en Techniek Nederland. We werken nu aan het opzetten van een relatienetwerk tussen de hogeschool en het omliggend bedrijfsleven. In Utrecht hebben we al een kring van 30 bedrijven rondom de Hogeschool Utrecht. We gaan het gedachtegoed van de learning communities met hen delen en willen hier komend schooljaar mee van start. Het zaadje hiervoor is geplant tijdens de werkconferentie. Een mooi voorbeeld hoe belangrijk het is om succesverhalen te delen.”

Rondom Amsterdam komt de samenwerking ook terug bij ROC van Amsterdam, schetsen de heren, waar intensief samengewerkt wordt met de VTI (het bedrijvennetwerk van 80 bedrijven), IW, het ROCvA en andere partners. Zij werken actief samen om de pijlers waar landelijk en regionaal aan wordt gewerkt ook bij hen uit te rollen. Zo hebben zij de afgelopen periode met ondersteuning van Wij Techniek zich ingezet voor de ontwikkeling van mbo-certificaten met als doel meer zij-instromers en werkzoekenden richting de branche op te leiden.  

Daarnaast zit Wij Techniek met regelmaat met onderwijsdirecties en bedrijven om tafel, om samen problemen te bespreken en te tackelen. Wat daaruit voortvloeit komt op dezelfde tafels weer terug.

Doorontwikkelen

Er zijn na de werkconferentie niet alleen nieuwe initiatieven opgestart, ook bestaande initiatieven worden doorontwikkeld. Zo zijn partijen nu met de vernieuwing van de kwalificatiestructuur in het onderwijs bezig. Grote veranderingen worden dan vormgegeven in de adviesprofielen en doorontwikkeld naar curriculum en leermiddelen. Dat maakt het onderwijs flexibeler naar de toekomst. Ook blijven BPV-instrumenten op de agenda staan.
Erik Hans: “De werkconferentie heeft bevestigd dat we echt de goede onderwerpen op tafel hebben met elkaar. We pleiten dan ook voor een vervolg. Alle good practices uit de regio kunnen dan daar samenkomen en weer naar de regio’s gebracht worden. We leren samen met én van elkaar.”