Meiden enthousiast maken voor techniek 9 tips voor docenten

Hoe laat je meer meiden kiezen voor techniek? Daar is onderzoek naar gedaan. De praktische inzichten en tips lees je bij Wij Techniek.

Meiden enthousiasmeren - Enthousiaste docent techniek en leerlinge

Zo maak je meiden enthousiast voor techniek

Drie feitjes om mee af te trappen. Eén: slechts 4 procent van de meiden op het vmbo kiest voor techniek. Twee: we weten uit onderzoek hoe we meiden enthousiast kunnen maken voor techniek. Drie: meiden en jongens hebben evenveel talent voor techniek. Kortom, dat percentage kan omhoog. Maar hoe? We zetten de belangrijkste bevindingen op een rij.

Tip 1 - Jong geleerd, is oud gedaan

Begin vroeg, want een technisch beroep past al op jonge leeftijd niet bij het beeld dat meiden hebben van hun toekomst. Breng meiden daarom van jongs af aan in contact met aansprekende aspecten van techniek, vrouwelijke rolmodellen en interessante banen.

Tip 2 - Laat meiden techniek ervaren

Techniek moet tot leven komen. Laat meiden daarom op allerlei manieren kennismaken met techniek. Denk aan een ontmoeting met een technische vakvrouw of het bezoeken van regionale technieklokalen en interessante bedrijven. Zo ontwikkelen meiden een concreet en aansprekend beeld van techniek.

Tip 3 - Vergroot het zelfvertrouwen van meiden

Meiden onderschatten vaak hun talent voor techniek, zelfs als ze hoge cijfers halen voor bètavakken. Versterk daarom het zelfbeeld van meiden. Laat een goed resultaat vooral niet onbenoemd – en vertel het ook tijdens een oudergesprek.

Tip 4 - Geef een duidelijk beeld van technische beroepen

Meiden en jongens hebben vaak helemaal geen duidelijk beeld van de mogelijkheden en beroepen in de techniek. Laat daarom heel concreet allerlei richtingen en beroepen binnen de techniek zien.

Tip 5 - Benadruk de maatschappelijke bijdrage van techniek

Het maatschappelijk nut van een beroep is voor meiden van groot belang. Belicht daarom de toegevoegde waarde van techniek voor de samenleving. En, belangrijk, koppel hierbij technische opleidingen aan toekomstige beroepen.

Tip 6 - Zo bepaal je het bètatype van je leerlingen

Je wilt bij iedere leerling de juiste snaar raken. Maar: elke leerling is anders. Wil je meer houvast? Gebruik dan het Bètamentality-model. Dit model helpt je bepalen welk ‘bètatype’ een leerling is en vertelt je hoe je elk van de vijf verschillende bètatypes interesseert voor techniek.

Tip 7 - Doorbreek stereotiepe beelden

In Nederland associëren we techniek sterk met mannen. Een timmerman is een man, toch? Door zulke associaties is een keuze voor techniek onder meiden niet vanzelfsprekend. Zonde, want zo gaat talent voor techniek verloren. Benadruk daarom dat techniek voor iedereen interessant kan zijn en geef voorbeelden die stereotiepe beelden van techniek doorbreken. Zo maken we techniek ook voor meiden een vanzelfsprekende keuze.

Vrouwen en meisjes in de techniek

Tip 8 - Breng meiden in contact met vakvrouwen

Heel belangrijk: goed voorbeeld doet volgen. Organiseer daarom ontmoetingen tussen technische vakvrouwen en meiden. Hierbij geldt: hoe eerder hoe beter én hoe vaker hoe beter.   

Tip 9 - Betrek ouders bij een keuze voor techniek

Ouders spelen een grote rol bij de keuzes van hun kinderen. Associëren ouders, zoals veel mensen, techniek vooral met mannen? Dan kiezen hun dochters minder snel voor een technisch profiel. Breng ouders dus op de hoogte van de vele mogelijkheden die techniek te bieden heeft aan meiden en stimuleer ze hun dochters te laten ontdekken of techniek bij ze past.