Als je de deur uitgaat zijn mensen dankbaar
IW Nederland is opleider in de elektro- en installatietechniek en heeft als doel: zorgen dat iedereen klaar is voor de techniek van morgen. Onderdeel van IW Nederland is IW WorkForce. Dit onderdeel neemt werving, selectie, begeleiding en een deel van de opleiding uit handen van aangesloten bedrijven.
Linda Lina is manager bij IW WorkForce. Eén van de kandidaten die zij begeleidde, is zij-instromer Bart de Winter. Beiden delen hun ervaringen.
IW Nederland enthousiasmeert jongeren voor een BBL-opleiding in de installatie- en elektrotechniek én schoolt werknemers en zij-instromers bij. Dat doet de opleider samen met het onderwijs en de aangesloten bedrijven. Om de aanhoudende tekorten in de sector het hoofd te bieden is IW WorkForce ontstaan. Dit is de detacheringstak van het opleidingsbedrijf van IW Nederland.
Statushouders en zij-instromers
Linda Lina is manager van IW WorkForce in Noord-Holland. "Onze doelstelling is technische talenten vinden én opleiden voor een plek bij één van de bedrijven in onze mooie sector. De afgelopen jaren ging onze aandacht vooral uit naar statushouders, nu is die aandacht meer gericht op zij-instromers." Corona heeft die laatste ontwikkeling versneld, vertelt ze. "Door de coronacrisis zijn er veel mensen die hun beroep (tijdelijk) niet meer kunnen of mogen uitoefenen. Denk aan taxichauffeurs en mensen werkzaam in de evenementenbranche en de horeca. Wij geven hen graag een kans in onze branche."
Van chef-kok naar installateur
Eén van die zij-instromers is Bart de Winter. Hij volgde een basistraining en ging aan de slag bij een installatiebedrijf om zich door te ontwikkelen. Daarna stroomde hij door naar een BBL-opleiding, allemaal met hulp en ondersteuning van IW WorkForce. "Ik heb eigenlijk altijd in de horeca gewerkt, vooral als kok. Uiteindelijk ben ik doorgegroeid tot chef-kok." De Winters carrièreswitch was een klassieke samenloop van omstandigheden. "Niet zo lang geleden werd ik vader van een tweeling. Dat zette me aan het denken. In de horeca maak je lange dagen op afwijkende tijden. Dat is lastig te combineren met een gezinsleven". In dezelfde periode kocht hij een huis. Zo kwam hij in aanraking met een installatiebedrijf waar een bekende werkte. "Toen het horecabedrijf waarvoor ik werkte door corona failliet ging, werd de keuze eigenlijk voor me gemaakt."
Succesverhaal
Bart is één van de succesverhalen vertelt Linda Lina. Maar er zijn er meerdere. "Sinds afgelopen september hebben we al 30 zij-instromers geplaatst." Ze is enthousiast over de potentie van zij-instromers. "Ze hebben meestal een rijbewijs en werkervaring. Dat geeft hen meerwaarde ten opzichte van jongeren die net van school komen. Doordat ze bewust voor dit traject kiezen, zijn ze ook zeer gemotiveerd." Goede motivatie is ook nodig onderstreept ze. "De zij-instromers hebben talent en affiniteit, maar geen technische opleiding. Het duurt ongeveer een half jaar tot een jaar voordat zij-instromers volwaardig meedraaien. We staan van tevoren daarom uitgebreid stil bij hun motivatie en verwachtingen. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat de zij-instromers in de sector werkzaam blijven en niet teruggaan als deze crisis voorbij is. Daar ben ik ook niet zo bang voor, vrijwel alle kandidaten zetten door hebben we ervaren."
Uitdaging
De grootste uitdaging zit aan de kant van bedrijven geeft ze aan. "Bedrijven hebben volop werk. Ze hebben zeker behoefte aan nieuwe collega’s, maar nauwelijks tijd om die te begeleiden. Bedrijven willen dus het liefst kandidaten met ervaring, die meteen zelfstandig aan de slag kunnen. Onze zij-instromers krijgen een basistraining, maar een opleiding van twee jaar haal je natuurlijk niet in een paar weken in. Daarom zou het goed zijn als er meer ondersteuningsmogelijkheden voor bedrijven zijn, zodat het aantrekkelijker is om zij-instromers in dienst te nemen. Voor uitkeringsgerechtigden zijn er veel mogelijkheden, voor het begeleiden van kandidaten van werk naar werk, minder. We zouden graag de basistraining verlengen maar daar ontbreekt momenteel het budget voor. Dat is jammer, want de animo is er. We hebben meer kandidaten dan we kunnen plaatsen."
Trots
Hoe vergaat het Bart de Winter ondertussen in zijn nieuwe carrière? "Heel goed! Het was in het begin wennen. De producten, materialen en maten als 1/2 duims of 3/8 duims waren allemaal nieuw. Maar als je investeert lukt dat wel. Nu, na 4,5 maand, ga ik al zelfstandig op pad. Zoals laatst: dan krijgen we een telefoontje van een klant dat de cv-ketel een storing heeft en ga ik erop af. Ik ben trots dat het me dan lukt om zelfstandig zo’n storing op te lossen." Hij raadt de overstap aan. "Het is dankbaar werk: je zorgt dat mensen weer warm water hebben en dat hun verwarming het weer doet. In die zin lijkt het ook wel op horeca: als mensen daar de deur uit gaan zijn ze ook dankbaar." Bart heeft het naar zijn zin en is voorlopig nog niet uitgeleerd. "Er is nog veel te leren. Maar dat geldt ook voor de ervaren jongens waarmee ik werk. Die zeggen ook dat ze iedere week bijleren. Het is een dynamische branche waarin de ontwikkelingen snel gaan. Veel sneller dan ik van tevoren dacht."
Bron: Techniekpact