Hellebrekers investeert in kennisoverdracht
‘Dit is het eerste chloorvrije openbare zwembad van Nederland’, vertellen Erik Vlieger (engineer technisch beheer) en Fokke Drijfhout (HR-businesspartner) trots. Ze werken bij Hellebrekers, specialist in o.a. zwembadtechniek. Erik volgde het traject tot hybride techniekopleider, om zijn kennis nog beter te kunnen delen. Gesteund door Fokke.

Erik: “Ik wilde deze opleiding heel graag volgen. “Ik vind het belangrijk om te voorkomen dat kennis verdwijnt doordat mensen bijvoorbeeld met pensioen gaan. Dat wilde ik leren met deze opleiding. De opleiding heeft Erik verrast. “Qua techniek wist ik het wel, ik leerde vooral hoe je kennis goed overbrengt. Denk aan leerstijlen, en aan je boodschap aanpassen aan de mensen die je voor je hebt. Onze cursussen waren vooral zenden. Informatie pákkend overdragen is echt een andere tak van sport. Tijdens mijn stage op het Nuborgh college (voortgezet onderwijs) kon ik dat oefenen.
Nieuwe vaardigheden
Fokke: “Ik was meteen enthousiast. We werken in een bijzondere markt, met superinteressante technieken. We delen onze kennis via cursussen en masterclasses met bijvoorbeeld de engineers van de zwembaden. Of in gastlessen op scholen. Ook leiden we onze eigen mensen op. En we werken vaker met zijinstromers. Die zijn volwassen, maar nog niet vakvolwassen. Dat vraagt om onderwijsvaardigheden binnen ons bedrijf.”
Toepassen van opgedane kennis
De cursussen van Hellebrekers worden nu afgestemd op de doelgroep. Erik: “Het is mooi om samen met collega’s te bedenken hoe we degene die we voor ons hebben op een aantrekkelijke manier willen bereiken. We combineren bijvoorbeeld theorie met de praktijk.
Mijn opgedane kennis gebruik ik bij het opleiden van collega’s en bij het scholen van de technici die bij onze opdrachtgevers werken. Of bij gastlessen die we geven op scholen.” Lachend: “Zelfs bij rondleidingen door ons chloorvrije zwembad komt het van pas.”
Kennis delen loont
Fokke knikt: “Nu Erik klaar is, kijken we hoe we verder kunnen. We hebben al behoorlijk wat contacten in het onderwijs, zoals de groep bbl’ers die we begeleiden. Maar er kan meer. Gaan we het voortgezet onderwijs ondersteunen? Verbinden we ons aan roc’s voor gastlessen? En helpen deze vaardigheden om studenten naar ons toe te trekken? Zo laten we zien wat we doen en wie we zijn.”
Eriks gastlessen op zijn stageschool leveren al extra stageaanvragen op. Kennis delen loont dus. Scholen hebben moeite om vakkennis over te brengen. Er zijn minder leerlingen om specialistische klassen overeind te houden. En de techniek verandert snel. Daarom is de rol van bedrijven in het onderwijs steeds belangrijker. Als er een vraag vanuit het onderwijs, komt, helpen we graag. Als leerlingen al tijdens hun opleiding met ons kennismaken, is dat alleen maar win-win.”
Doe het samen
Erik: “Ik wil jongeren opleiden tot goede technici. Het liefst zodat ze bij ons komen werken, maar vooral om ze te laten zien wat er kan.” De techniek bij ons is zo divers dat zien ze niet op school.”
Fokke: “Eriks kennis van onze techniek, gecombineerd met zijn onderwijsvaardigheden, maakt hem een inspiratiebron. Collega’s scholen tot opleider is winst voor de hele branche. Ik raad anderen aan: kijk verder dan je neus lang is. Wees niet bang dat een medewerker vertrekt, maar kijk naar wat je kunt oogsten. Kijk naar het gezámenlijk belang. Als we samen de vijver vergroten, in plaats van allemaal dezelfde vis willen vangen, komen we veel verder.”
Hoe word je een hybride techniekopleider?
Gedurende een periode van gemiddeld 10 maanden, volg je ongeveer 16 tot 18 scholingsdagen (namiddag en avond). Daarnaast loop je 80 uur stage bij een roc en/of vmbo-school, bij jou in de buurt. Een hogeschool in je omgeving verzorgt de opleiding en na afloop ontvang je uiteraard het diploma pedagogisch didactisch diploma (het PDD). Als hybride techniekopleider werk je niet alleen in de praktijk, maar geef je ook wekelijks les op een school. Zo breng je jouw vakkennis direct over aan de volgende generatie vakmensen. Je blijft dus actief in je eigen bedrijf én helpt tegelijk jongeren klaar te stomen voor een toekomst in de techniek.
Lees hieronder meer

