Opleiden in het gezamenlijk belang
Fokke Drijfhout is HR-businesspartner bij Hellebrekers, een technisch dienstverlener die actief is in de water & leisure techniek en de industriële automatisering. Het bedrijf richt zich onder andere op het specialisme zwembadtechniek. Medewerker Erik Vlieger (engineer technisch beheer) rondde onlangs de opleiding hybride techniekopleider af.

Fokke: “Bij Hellebrekers werken we met superinteressante technieken. Heel anders dan de gewone installatietechniek. Dit betekent dat we monteurs en engineers intern verder opleiden om ze deze specialisatie aan te leren. Ook zijinstroom neemt toe. Deze mensen zijn weliswaar volwassen, maar niet vakvolwassen. Ook voor hen moet de specialisatie op watertechniek echt vanuit onze kennis komen.”
Invulling geven aan onderwijs
“Ik was al eerder enthousiast over de opleiding hybride techniekopleider. Onderwijsvaardigheden in huis halen kan verschil maken. En niet alleen voor ons bedrijf. We zijn regelmatig betrokken bij het onderwijs. Zowel vmbo’s als roc’s hebben een tekort aan vakdocenten. We krijgen regelmatig de vraag ‘help ons goed onderwijs te geven’. Door daaraan mee te werken, brengen we onze kennis over op leerlingen en studenten én zien ze wat wij doen in de zwembadtechniek. Win-win.
Toch was er in ons bedrijf twijfel over de opleiding. Mensen zijn een beetje bang om goede mensen te verliezen aan het onderwijs. Maar niks doen is geen optie in deze huidige markt. Ik was dan ook blij te horen dat Erik zelf met deze opleidingswens kwam.”
Nieuwe vaardigheden
“Erik heeft de opleiding net afgerond en heeft veel pedagogische- en onderwijsvaardigheden geleerd. Hij combineert zijn kennis en ervaring met onze technieken nu met het opleiden van anderen. Erik leidt, samen met andere collega’s, niet alleen onze eigen mensen op. Hij geeft ook zijn kennis door aan technici bij onze opdrachtgevers in de zwembaden, bij sportbedrijven en gemeenten. Daarnaast werkt hij nauw samen met het onderwijs. In het geven van gastlessen bijvoorbeeld. Hier gaan we binnenkort verder mee aan de slag. Gaan we meer gastlessen geven, nog meer de deuren openen voor (groepen) studenten of zijn er andere kansen die we nu nog niet zien maar er wel zijn? Eriks kennis van onze techniek, gecombineerd met zijn didactische vaardigheden, biedt veel nieuwe mogelijkheden. Op deze manier kun je jonge mensen (maar ook de zij-instromers) nog enthousiaster maken voor het vak.
Ik denk echt dat dit winst is voor de hele branche. Ik raad anderen dan ook aan: kijk verder dan je neus lang is. Wees niet bang om een medewerker die je opleidt te verliezen, maar kijk naar wat je kunt oogsten. Kijk naar het gezámenlijk belang. Als we samen proberen de vijver te vergroten in plaats van allemaal dezelfde vis te vangen, komen we veel verder.”
Lees hieronder meer

