“Het hoeft niet gelijk, we zijn geen brandweer”
Adri Vogelenzang de Jong, planner bij Airvek Airconditioning, is in hart en nieren loyaal aan zijn werk. Hij vindt “plezier in het werk het belangrijkste wat er is.” Toch ging het mis, hij kreeg fysieke klachten van stress, iets waar veel planners in de installatietechniek mee te dealen hebben.
De 56-jarige Rotterdammer was continu uitgeput en buiten adem: “Ik had het gevoel dat ik de marathon aan het lopen was.” Hij stapte naar zijn huisarts en die stuurde hem meteen de medische molen in. “Maar”, zo zei de huisarts: “het kan ook stress zijn.” Dus toen zijn werkgever hem tipte over een cursus ‘Omgaan met Stress’, twijfelde Adri geen moment: “Sowieso kan je er altijd iets van leren.” We vragen Adri wat hij geleerd heeft.
Adri: “Mijn werkgever stuurde mij al voor corona een berichtje door over een cursus over stress. Hij zei: ‘Dat is echt wat voor jou. Jij bent van de oude stempel en wil altijd overal alles vanaf weten, maar je moet ook leren loslaten. Ik denk dat je dat hier kunt leren.’ Ik vond dat een heel goed idee. Ik ben altijd leergierig geweest dus daar stond ik wel voor open.”
Corona als extra stressfactor
De pandemie heeft hem geen goed gedaan. Als je Adri spreekt, verwacht je geen man die snel last heeft van druk. Het is een praatgrage, sociale en vriendelijke man. “Normaal heb ik ook een heel sociaal leven, maar dat werd door corona helemaal afgestompt. Het was alleen nog maar huisje, boompje, beestje en de bezorger van de supermarkt.”
Zijn markante hobby’s – hij is al 25 jaar enthousiast lid van de schietvereniging én steekt veel tijd in zijn hond, een “American bully” – zijn normaal een bron van ontspanning. Maar met net wat te veel op zijn bord, ging het in de coronatijd toch mis. “Mijn moeder overleed, ik zorg voor mijn dementerende vader, ik heb ons huis helemaal verbouwd. Op het werk kregen we een nieuw computersysteem, ging een collega wat anders doen en steeg de werkdruk bij mij. Ik kreeg echt stressklachten. En als je dan door corona ook niet af en toe met de jongens een biertje kunt drinken, heeft dat wel impact.”
Pleasegedrag naar klanten
Dus hij ging naar een coach om hiermee aan de slag te gaan. “Dat was echt goed. Ik heb daar handvatten gekregen om beter met mijn werk om te gaan. De coach maakte inzichtelijk wat ik zelf niet handig deed. Bijvoorbeeld: vroeger handelde ik direct als een klant belde. Ik ging gelijk een monteur inplannen en als het niet lukte, nam ik het werk mee naar huis. Dan kon ik het niet loslaten dat ik iets niet kon oplossen.”
“Dat pleasegedrag naar klanten heeft mij geen goed gedaan, maar mijn collega’s ook niet. Zij hadden ook last van mijn stress. Dan was de monteur al volgepland met onderhoud, maar dan zette ik tóch die storing erbij. Dat bracht veel onrust.”
Slim omgaan met tijd en mail
Adri leerde zijn werk en dagen beter inrichten. “Ik heb geleerd dat ik een veel ruimere tijdsplanning moet nemen. Het hoeft niet allemaal direct, we zijn geen brandweer. Dus ik pak nu eerst even rust, voer de vraag in het systeem in en kijk wie er heen kan. Als er morgen iemand in de buurt is, kan het ook prima morgen. En wat blijkt? Klanten vinden dat allemaal prima.”
Ook laat hij zijn mail niet meer de dag bepalen: “Vroeger kreeg ik de hele dag door mailtjes, waar ik dan ook gelijk op reageerde. Nu maak ik een tijdsplanning. In de ochtend lees ik eerst de belangrijke mails, tot maximaal 08:30 uur. Aan het eind van de dag check ik de mail nog een keer. Tussendoor zet ik hem uit en ga ik de taken doen die ik heb gepland. Ook ’s avonds thuis lees ik mijn mail niet meer.”
Support van de werkgever
Adri heeft een leidinggevende die hem erg ondersteunt. Sterker nog, zijn werkgever is degene die hem steeds stimuleert goed voor zichzelf te zorgen. “Ik heb het echt getroffen. Sowieso ben ik heel blij dat mijn werkgever het balletje aan het rollen heeft gebracht, maar hij houdt mij nu ook nog steeds scherp. Dan zegt hij: ‘Adri, gooi die mail van je telefoon, dat is helemaal niet goed voor je.’ Dat is wel heel fijn.”
Na even thuisgezeten te hebben, komt Adri nu met nieuwe energie naar het werk. “Ik heb mijn werk altijd leuk gevonden, zou niet weten wat ik zonder moet. Daarom kan ik niet wachten tot ik weer volledig aan het werk ben, lekker weer dagelijks contact met de mensen hebben. Plezier in je werk en de dingen eromheen, dat is toch het belangrijkste in het leven.”