“Ik zou zeggen: ga het gewoon doen.”
Midden in de coronacrisis, in februari 2021, startte Bonarius samen met Wij Techniek, VTi Amsterdam en het ROC van Amsterdam de pilot waarin beginnende en ervaren vakmensen stapsgewijs een mbo-diploma kunnen halen.
Na 2 jaar hebben meer dan 80 mensen de pilot succesvol doorlopen. Zij zijn nu aan de slag bij Bonarius. Meer dan twee derde hiervan heeft inmiddels de volledige mbo-opleiding succesvol doorlopen, of is daar nu mee bezig. Arjen Binkhorst, opleidingscoördinator: “Ja, hier ben ik wel trots op.”
De pilot, die inmiddels geen pilot meer is, maar één van de reguliere instroomkanalen voor Bonarius, werkt als volgt: mensen die graag in de techniek willen werken, maar nog geen achtergrond hebben in het vakgebied, volgen een intensieve opleiding van zo’n vier maanden. Binkhorst: “Wij betalen alles: lesgeld, boeken en natuurlijk gelijk een goed salaris.” Want de leerlingen gaan direct aan het werk en leren onder werktijd. “Twee dagen zitten ze in onze eigen Bonarius Academy, de andere drie rijden ze mee met een ervaren monteur. Je zit dus niet de hele dag in een klaslokaal naar een docent te luisteren, maar gaat ook gelijk veel doen,” vertelt Binkhorst die naast zijn werk bij Bonarius ook docent is aan het Roc van Amsterdam.
“Dat maakt het ook succesvol. Alles wat leerlingen leren in de Academy kunnen ze gelijk toepassen in de praktijk. En wat ze zien in het werkveld, nemen ze mee naar de Academy.” Dat vraagt om nauw contact tussen docent en praktijkbegeleider. Binkhorst: “Elke lesdag stuurt de docent een bericht naar de begeleiders met daarin de leerpunten die zijn behandeld. Zo kan de werkplekbegeleider het gelijk meenemen wanneer hij de volgende dag met de leerling op pad gaat.”
Slimme investering voor het bedrijf
Voor bedrijven is het best een investering, maar daar valt slim mee om te gaan. Zo vertelt Binkhorst hoe zij dit traject in hun bedrijfsvoering hebben opgenomen: “In principe is dit onderdeel van ons inwerkprogramma. We moeten nieuwe mensen toch opleiden, dus dan is dit een goede manier. Het gaat snel, na twee á drie maanden kunnen ze al zelfstandig aan de slag, en de meesten blijven lang in dienst. Bovendien: het is de enige manier om monteurs de branche in te krijgen.”
Vak leren en met de handen werken
Deze nieuwe monteurs komen overal vandaan: de horeca, evenementenbranche, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Binkhorst: “De rode draad is altijd: ‘ik wil een vak leren en ik wil met mijn handen werken’. Vaak zijn ze al snel uitgegroeid in hun huidige branche. Vervolgens horen ze dat je in de installatietechniek een mooie carrière kunt opbouwen en dat zien ze wel zitten. Ook zien we steeds meer vrouwen instromen of mensen met een havo- of vwo-diploma die liever met hun handen werken dan achter een bureau zitten.”
Gewoon doen
In de afgelopen jaren is het programma wel iets aangepast. Zo werd het onderdeel ‘Vakmanschap CO’ toegevoegd, om deze groep ook gelijk bevoegd te maken zelfstandig onderhoud uit te voeren aan gastechnische installaties.
Binkhorst ziet een toekomst waarin de lesstof meer digitaal, via e-learning, wordt aangeboden en de docent meer een coach wordt. “Zo kunnen we de onderwijsuren onder begeleiding nog iets verlagen en de leerlingen-instroom verhogen.” Ook ziet hij dat deze manier van opleiden aanslaat: “Ik heb veel contact met andere bedrijven die hier ook mee bezig zijn. Voor de branche zou het goed zijn dat nog meer bedrijven dit oppakken. Ik zou zeggen: ga het gewoon doen.”