Nieuw scholingstraject Hybride Techniekopleiders voor Noord-Nederland

Meer instroom van techniekdocenten en het technisch onderwijs praktijkgerichter maken. Met het opleiden van hybride techniekopleiders slaat de installatiebranche twee vliegen in één klap. Ook Noord-Nederland heeft sinds kort een eigen regionale HTO-opleiding.

Feenstra (1)
29 jun, 2021

Projectleider John van Mierlo van Wij Techniek en deelnemer Fokke Douwsma van Feenstra Drachten delen hun ervaringen.

Sinds 2016 ondersteunt Wij Techniek opleidingen voor hybride techniekopleiders. John, wil je nog eens uitleggen wat dat precies inhoudt?
(JvM) “Een hybride techniekopleider combineert werken bij een bedrijf met werken voor de klas. Scholen staan te springen om nieuwe onderwijsgevenden in technische vakken. Het bedrijfsleven wil dat het beroepsonderwijs goed aansluit op de praktijk. Hybride techniekopleiders, afgekort HTO’ers, zijn een manier om dit doel te bereiken.”

Waarom is het belangrijk om HTO-opleidingen regionaal te organiseren?
(JvM) “Het tekort aan onderwijsgevenden in technische vakken is een landelijk probleem. Dit probleem willen we oplossen met regionale samenwerking. Hoe korter de afstand tussen bedrijf en opleiding, hoe lager de drempel om de opleiding te volgen. Vanuit die gedachte is ook de HTO-opleiding voor Noord-Nederland opgezet, op een goed bereikbare plek in Heerenveen.”

Met hoeveel deelnemers is het HTO-traject in Heerenveen gestart? Hoe ziet de opleiding er uit?
(JvM) “De eerste klas is in mei gestart met 16 deelnemers uit Groningen, Friesland en Drenthe. Het deelnemersveld is divers. Er zitten mensen tussen met onderwijservaring en technisch adviseurs, praktijkopleiders, teamleiders, interne bedrijfsopleiders, installateurs en servicemonteurs. De opleiding duurt tien maanden en bestaat uit 18 scholingsbijeenkomsten van vier uur. Deelnemers lopen daarnaast minimaal 80 uur stage. We verwachten in april 2022 de diploma’s te kunnen overhandigen.”

Fokke, jij bent een van de deelnemers aan de eerste HTO-opleiding voor Noord-Nederland. Waarom wil je hybride techniekopleider worden?
(FD) “Ik vind leren leuk en ik vind het leuk om mijn vakkennis met anderen te delen. Dat is best bijzonder, want vroeger was ik liever aan het werk dan dat ik op school zat. Na het afronden van de LTS ging ik werken in de elektrotechniek. Op een dag vroeg ik om meer salaris, waarop mijn toenmalige werkgever zei: ‘ga eerst maar eens je papieren halen’. Ik heb alle elektrodiploma’s gehaald en ben daarna nooit meer uit de schoolbanken weggeweest.”

Waarom heb je voor de opleiding Hybride Techniekopleider gekozen?
(FD) “Toen ik overstapte van de elektrobranche naar de installatiebranche moest ik alles opnieuw leren. Bij Feenstra kreeg ik de ruimte om door te leren en te groeien in mijn vak. Sinds 2,5 jaar ben ik verantwoordelijk voor de praktijkopleiding bij Feenstra Drachten. Samen met zeven andere praktijkopleiders zijn wij landelijk verantwoordelijk voor de opleiding en training van onze vakmannen en -vrouwen. Voor de vestiging Drachten begeleid ik momenteel, samen met onze ervaren servicemonteurs, een groep van 25 BBL-leerlingen. Ik geef ook interne trainingen. Daarnaast werk ik een dag per week als docent installatietechniek voor het Alfa College. Toen ik hoorde over de HTO-opleiding heb ik mij direct aangemeld. Het sluit perfect aan bij wat ik doe.”

Wat vind je, als praktijkman, van het idee achter de hybride docenten?
(FD) “Binnen Feenstra koppelen we leerlingen zoveel mogelijk aan ervaren vakmensen. Het is waardevol dat vakmensen hun praktijkkennis delen met anderen die het vak onder de knie moeten krijgen. Op school is dat exact hetzelfde. Ook daar heeft het meerwaarde als docenten lesgeven vanuit hun praktijkervaring. Ik volg regelmatig trainingen, bijvoorbeeld over de energietransitie, warmtepompen en verduurzaming. Dat neem ik allemaal mee als ik voor de klas sta. Omdat ik zelf servicemonteur ben geweest, kan ik veel vertellen over de praktische kant van het vak. In de lessen geef ik leerlingen ook tips over werkhouding, gedrag en samenwerken met collega’s.”

Welke voordelen heeft de HTO-opleiding voor jouw werkgever?
(FD) “Feenstra ziet opleiding en training niet als een kostenpost maar als een investering in kennis en kwaliteit. Intern stimuleren we medewerkers om minimaal een N3-diploma te halen. Hoe meer vakkennis je hebt, hoe sneller en fijner je werkt. Om dezelfde reden ondersteunt Feenstra de hybride techniekopleiding. Het is een investering in de toekomst. De HTO-opleiding is kort, het stimuleert de samenwerking tussen bedrijven en scholen, en het levert beter opgeleide vakmensen op. Als ik op school enthousiast vertel over mijn werk, dan is dat goede reclame voor ons bedrijf. Dat levert op de niet alleen nieuwe BBL-leerlingen op, maar op lange termijn ook potentiële nieuwe collega’s.”

Ook hybride techniekopleider worden?

Hybride techniekopleiders combineren hun dagelijkse werk in de techniek met een deeltijdbaan op een school. Dat heeft voor iedereen voordelen: er komen nieuwe techniekdocenten bij, het onderwijs wordt praktischer en het stimuleert kennisuitwisseling tussen scholen en bedrijven.