Ondernemende vrouwen – IJzersterke positionering
Het wordt steeds belangrijker om als bedrijf na te denken over waar je nu staat, waar je wilt staan, hoe je zicht krijgt en houdt op je klanten en zorgt voor verbinding met klanten en (toekomstig) personeel.
Om bedrijven hiermee te helpen organiseerden Koninklijke Metaalunie, OOM, Techniek Nederland en Wij Techniek de afgelopen maand netwerkbijeenkomsten voor ondernemende vrouwen binnen technische bedrijven. Aan de slag met de positionering van je bedrijf is een belangrijke stap. Maar deze stap bleek extra leuk om samen met andere gedreven vrouwen in de regio te zetten.
Krachtige bedrijfsmotto’s in de installatietechniek
Op 4, 12 en 14 oktober pakten op drie locaties in Noord Oost Nederland ondernemende vrouwen onder leiding van Herold Ruigrok (van studio Ruigrok, bureau voor merkcreaties) de merkpositie van hun bedrijf aan.
Er werd individueel en in groepjes gediscussieerd over wie de ideale klant van het bedrijf is, waar deze klant behoefte aan heeft en wat jij als bedrijf met jouw producten en diensten biedt aan deze klant. Om daarna duidelijk te krijgen hoe je de wereld van je eigen bedrijf en de wereld van de klant samen kunt brengen. Daarbij dachten de vrouwen ook na over de rol van de (toekomstige) medewerkers in dit proces.
Door uitgewisselde praktijkervaringen en tips ontstonden er nieuwe en krachtige bedrijfsmotto’s. Deze bedrijfsmotto’s vormden de basis om de websites van de bedrijven kritisch te bekijken en van feedback te voorzien. Ook gingen de deelnemers de volgende dag, samen met het personeel, met deze tips aan de slag om het merk nog sterker te maken.
Actieve bijeenkomst
De vrouwen waren tevreden over deze actieve bijeenkomst en keken daardoor met een frisse blik naar het eigen bedrijf. Veelgehoorde reacties waren: zinvol, kernachtig, positief, inspirerend, dynamisch, tastbaar, interessant. Met nieuwe inzichten gekoppeld aan bruikbare tips en handvatten om het bedrijf beter te positioneren.
Er was veel waardering voor de fotoshoots door Deborah Roffel en de aandacht van de visagisten. Voor netwerken bleek genoeg tijd, vele kaartjes zijn van eigenaar verwisseld.
Met dank aan Hoekman RVS in Nieuwleusen en JOVI Fabricage en Revisie BV in Leeuwarden voor de gastvrijheid en de goede zorgen. De organisatie kijkt tevreden terug en werkt de aangedragen ideeën uit de evaluaties uit voor de bijeenkomsten in 2022.
Kijk hier wat Wij Techniek nog meer voor ondernemende vrouwen in de installatiebranche doet en houd ons aanbod in de gaten. Je kunt ons ook volgen op onze social media.