“Onze aandrijftechniek maakt schepen zuiniger en schoner”

D&A electric heeft de wind mee. Het hooggespecialiseerde bedrijf uit Ridderkerk ontwikkelt energiebesparende elektrische aandrijftechniek en energiebeheersystemen voor de scheepvaart en de offshore-industrie.

Acta
12 nov, 2020

Ook op het vasteland weten klanten het bedrijf goed te vinden. “In het begin werden we weggelachen. Nu worden we gekopieerd”, vertelt managing director Jeroen van Tilborg.

Op jullie website is de scheepvaartsector goed vertegenwoordigd. Wat doen jullie precies? 

“Wij zijn gespecialiseerd in elektrische aandrijftechniek. Wij hebben een eigen systeem ontwikkeld voor de elektrische voorstuwing van schepen. Met onze D&A Eprop technologie drijven we de schroeven van een schip elektrisch en met een uniek algoritme aan. Het mooie is dat ons systeem nu al samenwerkt met bestaande én toekomstige krachtbronnen, van een traditionele dieselmotor of een gasmotor tot bijvoorbeeld een brandstofcel.” 

Wat zijn de voordelen van Eprop? 

“Onze Eprop levert meer stuwkracht bij een lager verbruik. Schepen varen sneller en zuiniger. We zijn wereldwijd de enige die dit beheersen. Daar is veel vraag naar, want ook de scheepvaart moet vergroenen. In de praktijk kan ons systeem het brandstofverbruik en de uitstoot met 30 tot 40 procent verlagen. Klanten besparen geld en halen hun milieudoelen. In het begin werden we weggelachen. Nu we inmiddels meer dan 30 schepen hebben omgebouwd, en iedereen ziet dat het werkt, worden we gekopieerd.”

Bij elektrische aandrijving hoort elektronische aansturing. Wat doen jullie op dat gebied?

“In de scheepvaart zijn elektronica en automatisering in opkomst. Je ziet dat computergestuurde systemen taken van mensen ondersteunen en overnemen. Wij gaan daar in mee met ons power management. Bij elektrische voorstuwingssystemen praat je altijd over grote belastingen. Wij werken dagelijks met vermogens van een Megawatt of meer. Wij ontwikkelen aansturingssystemen en software waarmee we de vermogensafgifte tot op de procent nauwkeurig kunnen afregelen.” 

Ook buiten de scheepvaart groeit de vraag naar elektrische aandrijving. Zien jullie daar kansen?

“Beslist. We zijn ook actief buiten de scheepvaart. We hebben onlangs een elektrisch aangedreven zuiginstallatie voor trucks ontwikkeld. Normaal wordt het systeem aangedreven door de dieselmotor van de truck. Onze elektrische zuiginstallatie is schoner, stiller en veroorzaakt geen uitstoot op locatie. En zo zijn er nog veel meer toepassingen denkbaar. Met ons zusterbedrijf McEnergy ontwikkelen we oplossingen voor stationaire energie-opslag. Bijvoorbeeld voor het balanceren van stroomnetwerken, bij laadparken voor elektrische auto’s, of als stroomvoorziening tijdens evenementen. Begin 2021 brengen we het eerste productiemodel van 500 kW op de markt.” 

Wat onderscheidt jullie van andere bedrijven?

“Onze vakmensen. We werken hier met twaalf mensen. Dat lijkt misschien weinig, maar voor innovatie heb je niet veel mensen nodig. Wel de juiste mensen. Ons team is een mix van hoogopgeleide denkers en doeners. Ze zijn goed in het bedenken van vernieuwende techniek, maar ze kunnen hun kennis ook praktisch toepassen. Elke installatie die we ontwikkelen en bouwen, nemen we altijd zelf in bedrijf. Zo houden we feeling met de praktijk en kunnen we maatwerk leveren voor onze klanten. Met onze vakmensen maken we het verschil.”