“Onze beste koffiemonteur was eerst schilder”
Het klinkt als het ideale beroep: lekker met koffie bezig zijn, sleutelen aan machines, het land door naar de mooiste locaties en ondertussen steeds weer verder leren over de laatste digitale ontwikkelingen. En heel eerlijk, het ís misschien ook wel het ideale beroep. Maar waar laat je je opleiden tot koffiemonteur? Daar is helaas geen beroepsopleiding voor. Daarom kijken ze bij de Espresso Service Dienst verder dan opleiding: “Wij hebben van alles in dienst.”
Directeur bedrijfsvoering Manos Papadopoulos: “In de afgelopen 25 jaar is dit bedrijf ontzettend gegroeid. We begonnen in een kleine, maar zeer concurrerende branche. Toen kende niemand ons, maar nu hebben we echt een naam: de klanten komen uit zichzelf naar ons toe. Dat betekent ook dat we veel mensen nodig hebben en we als organisatie moeten verder professionaliseren.”
Mechanisch elektrisch onderlegd en breed technisch inzicht
Net als bij veel andere bedrijven in de techniek, is het vinden van mensen soms een uitdaging. Bovendien bestaat er voor ‘koffiemonteur’ geen aparte opleiding. Dat is ook niet zo gek, want als je aan het vak van monteur denkt, komt het installeren en onderhouden van luxe koffiemachines vaak niet als eerste in je op. Edu Billenkamp, manager Technische Dienst: “Je bent hier dan ook geen standaard monteur. Om dit werk goed te kunnen, moet je mechanisch elektrisch onderlegd zijn en daarbij een breed technisch inzicht hebben.”
Van schilder naar koffiemonteur
Daarom komen nieuwe collega’s vaak uit hele verschillende hoeken en worden ze bij de Espresso Service Dienst in 6 tot 12 maanden klaargestoomd voor het vak. Papadopoulos: “Een van onze beste monteurs was eerst professioneel schilder. Maar we hebben ook ex-timmermannen en automonteurs in dienst.” Billenkamp is verantwoordelijk voor de opleiding en ontwikkeling en ziet de mogelijkheden: “De verschillende achtergronden zijn geen probleem, het vak van monteur verandert toch steeds. Zo is het momenteel veel meer datagedreven. Ik kan op afstand aanpassingen uitvoeren, dankzij ontwikkelingen als IoT (internet of things, red.). Daarin komt mijn eigen automatiseringsachtergrond ook nog van pas.”
Koffie Academy
Doordat er geen opleidingen zijn, doet de Espresso Service Dienst zelf veel aan het ontwikkelen van mensen. Papadopoulos: “Dat doen we nu vooral op de werkvloer, maar ik zou dat nog wel wat gestructureerder willen. Misschien ooit zelfs een ‘Koffie Academy’. Een kleine start hebben we daar tijdens de coronacrisis al mee gemaakt. Veel van onze klanten zijn horecagelegenheden en die vraag werd natuurlijk wat minder. Dat gaf ons de mogelijkheid om nog meer aan interne ontwikkeling te doen.” Billenkamp: “Dat gaat dan natuurlijk over de ‘hard skills’, dus alles wat met de techniek en de machines te maken heeft, maar de ‘soft skills’, zoals klantvriendelijkheid en communicatie, zijn ook van vitaal belang.”
Kwetsbaar durven opstellen
Leren begint met erkennen dat je iets te leren hebt. Billenkamp: “Ik vind het belangrijk dat je je kwetsbaar durft op te stellen. Dat je durft te zeggen: ‘hier ben ik niet zo goed in.’ Want er zijn zoveel machines en zoveel vaardigheden, je kunt niet overal in excelleren. En dat hoeft ook niet, als je maar wel open staat voor ontwikkeling.” Lukt dat, dan heb je voor je leven een baan. Papadopoulos: “Onze basis is koffie, en dat zal iedereen altijd blijven drinken.”
Wil jij ook met ontwikkeling aan de slag? Bekijk hier het aanbod van Wij Techniek.