Platform D&P en Wij Techniek slaan handen ineen: nieuwe opdrachten geven realistische kijk op techniek van de toekomst

Eind 2020 hebben Platform D&P en Wij Techniek afgesproken dit en aankomend schooljaar samen te werken om leerlingen te laten zien hoe zij deel kunnen uitmaken van een duurzame toekomst, en welke rol techniek daarin speelt.

Scan Inclusief lesgeven - Meisje met gele helm en hoofddoek staat lachend voor mechanische machine
28 jan, 2021

Hans Haring, projectmanager onderwijs bij Wij Techniek: “Het belang van de leerling staat centraal. Daarom helpen wij leraren een beter beeld te bieden van de mogelijkheden van de installatiebranche.”

Jaarlijks volgen zo’n 120 duizend leerlingen op het vmbo het D&P-profiel, wat staat voor Dienstverlening en Producten. Dat is 30% van alle vmbo-leerlingen. Vaak kiezen zij dit profiel, omdat het hen heel breed opleidt: ze kunnen hierna nog alle kanten op. Barbera Wiersma, directeur van Platform D&P: “We laten leerlingen in aanraking komen met zoveel mogelijk verschillende gebieden, zodat we kunnen laten zien welk plekje in de samenleving van morgen bij hen kan passen.”

Op weg naar de breed onderlegde installateur

Op dit moment kiest een kwart van deze leerlingen voor een mbo-opleiding in de techniek, en een gedeelte daarvan voor de installatietechniek. Het blijkt dat de rest van de leerlingen weinig beeld heeft van de sector. Wiersma: “Het stigma is nog steeds dat je vieze handen krijgt van techniek en dat het niet voor meisjes is. ”Dat herkent Haring: “Onbekend maakt onbemind.” Maar in de toekomst zijn er meer, en breder onderlegde, installateurs nodig.  “We hebben nu al veel experts nodig op data, smart homes en duurzaamheid en die behoefte groeit alleen maar,” aldus Haring.

Techniek verbindt maatschappelijke ontwikkelingen

Daarom slaan Platform D&P en Wij Techniek de handen ineen om opdrachten te ontwikkelen waarbij ook techniek aan bod komt. Wiersma: “Bij D&P werken we met betekenisvolle opdrachten die we benaderen vanuit verschillende standpunten”. Wij Techniek voegt die technische kant toe en maakt die kant ook gelijk relevant. “Haring: “We laten leerlingen zien hoe installatietechniek allerlei ontwikkelingen verbindt. Dat je bijvoorbeeld helpt je opa en oma langer thuis te laten wonen in een huis dat toekomstbestendig is, comfortabel en met een veel lagere energierekening.” Wiersma vult aan: “Of natuurlijk een probleem als ventilatie in de scholen, dat is nu met corona heel belangrijk. Dat bekijken we dan vanuit een zorgkant, maar óók vanuit de installatietechnische kant.”

Relevante opdrachten ontwikkelen

Concreet betekent deze samenwerking dat een ontwikkelingsgroep van docenten samen met Wij Techniek en Platform D&P aan de slag gaat om opdrachten te ontwikkelen. “Het materiaal wordt makkelijk inzetbaar, zodat docenten er gelijk mee aan de slag kunnen,” aldus Wiersma. Met als doel dat nog meer leerlingen een nog betere kijk op de mogelijkheden krijgen.  Voor Wij Techniek is het doel ook helder: “Wij hopen dat nog meer leerlingen de stap naar de installatiebranche maken, want dit is gewoon een ontzettend goede branche om in te werken. Het salaris is goed, carrièreperspectief is goed, het werk is afwisselend, je werkt met je handen én je hoofd, en je bent hartstikke nodig in de maatschappij.”