Training Werkplekbegeleider: heel waardevol
Bas van Boxtel is leidinggevend monteur bij VanderLinden Building Solutions in Veghel. De integrale dienstverlening richt zich onder andere op luchtbehandelingsinstallaties, cv-installaties, loodgieterswerk als riolering en sanitair en elektrotechnische werkzaamheden. Ook verzorgen ze oplossingen voor het beveiligen van panden tegen inbraak en brand. Bas volgde eind vorig jaar de training Werkplekbegeleider bij Wij Techniek, om zijn skills in het begeleiden van leerlingen te verbeteren.
“We zijn een installatiebedrijf, maar bij ons zit het werk ook veel aan de voorkant”, begint Bas. “We denken vooraf mee over de beste oplossing en de juiste manier van werken. We hebben weinig repeterend werk, omdat we zo breed inzetbaar zijn. Dit vergt veel van onze leerlingen. We zijn daarom een interessant bedrijf voor leerling monteurs.”
Iedereen een andere aanpak
VanderLinden wil graag meer leerlingen naar zich toe trekken. Ze kozen ervoor om iedere collega die een leerling onder z’n hoede heeft de training Werkplekbegeleider te laten volgen. Bas: “Je kunt wel leidinggevende zijn, maar wie zegt dat je dat goed doet? Dit geldt ook voor het begeleiden van leerlingen; iedereen heeft een andere aanpak nodig. Ik wilde leren hoe ik mezelf daarin kon verbeteren. Hoe breng je kennis over? Hoe kun je iemand lezen? Hoe kijk je naar de persoon achter de leerling? De manier waarop je iemand benadert is zo belangrijk. We willen echt in leerlingen investeren als bedrijf. Een training als deze is dan ook een goede basis. Daarnaast willen we ook meer instroom en mensen via open dagen interesseren voor ons vak. We helpen mensen graag om in de techniek te werken, want het is een boeiend vakgebied.”
Training zet je aan het denken
“Ik heb de training 4 of 5 jaar geleden ook gedaan. Dit keer was het voor mij dus opfrissen. De training is twee volle dagen, samen met mensen uit andere bedrijven. Je leert er veel, zoals verschillende manieren om leerlingen te benaderen. Het zet je aan het denken, dat je soms dingen ook op een andere manier kunt aanpakken. Of anders moet communiceren met iemand. Heel waardevol. Ik ben nog steeds dezelfde persoon, maar ik uit me soms anders als de situatie daar om vraagt.
De training is echt een aanrader. Ik kan alleen spreken over onze groep, maar er zat veel ervaring bij de deelnemers. Tijdens het sparren kwamen er dan veel tips en ideeën uit de dagelijkse praktijk naar boven. Dat is niet op papier te vangen. Ook werden er situaties geschetst en nagedaan, daar leer je veel van. Wat ik ook altijd erg nuttig vind is de DISC analyse. Met deze analyse kijk je naar je communicatiepatronen. Weten hoe iemand communiceert werkt heel goed in de manier waarop je hem of haar aanspreekt.
“Begeleiden van leerlingen; iedereen heeft een andere aanpak nodig.”
Geef de leerling het vertrouwen
“Ik neem mijn leerlingen graag mee in het proces. In het begin is het over de schouder meekijken, maar ze krijgen steeds meer verantwoordelijkheden van me. Soms gaat dat goed, soms fout. Dat is ook leren.”
Naast Bas zit leerling Justin. Justin: “Bas laat me echt vrij bij het uitvoeren van mijn werkzaamheden. Die gaat niet streng naast me staan kijken of het goed gaat. Dat levert juist zenuwen op.” “Precies”, beaamt Bas, “Ik benoem dat ook graag tijdens de training in gesprekken met andere werkplekbegeleiders: geef de leerlingen het vertrouwen. Als je lang genoeg meeloopt, kun je wel inschatten of iemand het aankan.”
Korte lijntjes
Bas: “Ik vind het prettig als de lijntjes tussen ons en de scholen kort zijn. Een leerling opleiden doe je samen, vind ik. Ik zie graag dat een school zowel contact heeft met de werkplek als met de ouders. Wettelijk gezien hoeven ouders niet meer betrokken te zijn, maar het niet doen vind ik een gemiste kans. Ik ben van mening dat je als team, bedrijf én school, een leerling begeleidt. Ik zou dat graag bij meer scholen zien. Als de betrokkenheid groot is kun je veel meer uit een leerling halen.”
Een waardevol vervolg
“Als het gaat om het begeleiden van leerlingen wil ik me graag blijven ontwikkelen. Ik zou best een vervolg willen hebben op deze cursus. We kregen nu voornamelijk handvatten hoe je kunt reageren op leerlingen en welke communicatie het beste werkt in bepaalde situaties. Maar wat ik miste in deze training was ‘hoe kan ik de behoefte van de leerling uitvragen?’ Niet alleen de behoefte qua school en opleiding, maar ook de persoonlijke behoefte. Wat zijn sterke en zwakke punten, wat drijft iemand en waar liggen zijn of haar interesses? Het zou een perfect vervolg zijn!”
“Je kunt wel leidinggevende zijn, maar wie zegt dat je dat goed doet?”
Meld je ook aan: training Werkplekbegeleider
Deze training is bedoeld voor alle vakmensen die binnen hun bedrijf verantwoordelijk zijn voor het coachen van leerlingen op de werkvloer. Wil je leerlingen nog beter begeleiden, op een manier die bij jou past? We organiseren deze training op diverse locaties in het land. Meld je hier direct aan voor een training Werkplekbegeleider bij jou in de buurt. Zijn er binnen jouw bedrijf meerdere collega’s geïnteresseerd in deze training? Bespreek dan de mogelijkheid voor een incompany training - op locatie bij jouw bedrijf - en stuur een mail naar [email protected]
Deze activiteit wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.