Leerlingen stiekem kennis laten maken met techniek

Hoe krijg je de verlichting in een foodtruck aan het werk? Hoe zorg je ervoor dat het schoolgebouw koel is in de zomer en warm in de winter? Kun je de gordijnen van een poppenhuis automatisch open en dicht laten gaan? Dit zijn allemaal vragen die ongemerkt aan bod komen in de opdrachten van het profiel D&P op het vmbo.

Wij Techniek 1482670568

In het populairste en breedste profiel van het vmbo komen leerlingen in aanraking met het werk in allerlei verschillende sectoren, waaronder de installatietechniek. Barbera Wiersma, directeur van het Platform vmbo D&P legt uit hoe docenten geïnspireerd door het platform leerlingen kunnen helpen de (technische) wereld te ontdekken.

Wat is Platform vmbo D&P?

“Platform vmbo D&P is een netwerkorganisatie voor directies en docenten, die lesgeven in het profielvak Dienstverlening en Producten. Dit profiel kent een breed onderwijsprogramma en is erop gericht leerlingen te laten kennismaken met heel veel beroepen die zij in de toekomst zouden kunnen uitoefenen. Omdat het zo breed is, is het voor docenten best lastig om dit onderwijs vorm te geven.”

Hoe pak je dit als docent aan?

“Je hebt alle vrijheid om het in te vullen, maar wat bedenk je dan? Het beste is om vanuit de visie van de school te beginnen, dus eerst antwoord te geven op de vraag ‘waar staan en gaan wij voor?’. Daar kun je dan je programma op bouwen, samen met bedrijven in de regio, met daarin allerlei verschillende opdrachten in de praktijk. Dat vraagt van docenten creativiteit en van de directie van een school de ruimte om dingen te organiseren.”

Helpen jullie docenten met opdrachten?

“Omdat er per school en regio andere behoeftes zijn, bieden we een stappenplan (De ambitie van De achtbaan) aan, om je eigen programma te maken. Met ongeveer 10 stappen helpen we docenten bij dit proces, passend bij de visie van de school, bij de leerlingen en bij wat er in de regio nodig is. Dit maak je als docent dus zelf. Wel hebben we ter inspiratie samen met Wij Techniek verschillende voorbeeldopdrachten ontwikkeld en zetten we regelmatig opdrachten van andere docenten in het zonnetje.”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n opdracht?

“We hebben bijvoorbeeld de opdracht waarin leerlingen aan de slag gaan met het maken en in de markt zetten van een foodtruck. Een groepje leerlingen gaat aan de foodtruck zelf werken: aan de motor of het spuitwerk. Een ander groepje denkt na over het voedsel dat ze willen gaan verkopen, of hoe de foodtruck te promoten. Weer andere leerlingen denken na over waar de ingrediënten vandaan komen en of de truck wel duurzaam is. En dan het groepje leerlingen die ervoor zorgt dat de zonnepanelen op het dak komen te liggen en te zorgen dat de verlichting het doet. Niet iedereen hoeft hetzelfde leuk te vinden of te kunnen, maar zo kunnen ze wel allemaal shinen.”

Waarom is dit zo belangrijk?

“Kijk, de leerlingen die vanaf jongs af aan al interesse in de techniek hebben, kiezen al wel voor een technisch profiel, zoals PIE. Maar de meeste jongeren zijn vaak nog nauwelijks met techniek in aanraking geweest, dus hoe weten ze dan of ze het leuk vinden? Wij proberen in elke opdracht een technisch element toe te voegen om hen in elk geval in aanraking te laten komen met (installatie)techniek. We zorgen dat het zo goed mogelijk in de opdracht past, dat we het bijna stiekem doen. Daarvoor werken we ook samen met Wij Techniek.”

Hoe ziet de samenwerking met Wij Techniek eruit?

“Deze groep leerlingen heeft nog niet gekozen voor een specifiek sectoraal profiel binnen het vmbo, dus daar zit een enorm potentieel. Zij staan nog helemaal open in de wereld, dus het is voor de installatiesector een heel mooi wervingskanaal. Samen met Wij Techniek ontwikkelen we opdrachten waarbij leerlingen ongemerkt leren wat er allemaal mogelijk is in deze sector. Dat ze begrijpen dat als ze een schakeling hebben gemaakt om het licht in een foodtruck automatisch aan en uit te doen, ze nog veel meer kunnen met schakelingen. Dat kan alleen als je het boek uitgaat en de praktijk in. Ook ondernemen we samen acties om scholen en bedrijven met elkaar te verbinden. En het werkt, want 25% van de in totaal 32.000 D&P leerlingen stroomt uiteindelijk door naar een technische opleiding binnen het mbo. En we zien dat deze leerlingen het net zo goed doen op het mbo als leerlingen die al heel vroeg een technisch profiel kozen.”

Wat raad je docenten aan die op deze manier aan de slag willen?

“Laat je inspireren door collega’s binnen ons platform. We hebben handvatten, een handboek en gewoon heel veel kennis en ervaring over hoe je dingen aan kunt pakken. Hoe zorg je dat je van je school de ruimte krijgt om op deze manier les te geven, hoe betrek je lokale bedrijven erbij? Gebruik de kennis van het platform en van Wij Techniek om hiermee aan het werk te gaan. Want je gunt het de leerlingen om echt te gaan ontdekken wat de wereld hen te bieden heeft, waar ze van gaan glimmen. En bij D&P kan dat gewoon heel goed.”