Werkconferentie Toekomstbehendig Opleiden in de Techniek

PHOTO 2023 05 26 14 33 07

Techniek Nederland en Wij Techniek organiseren op 16 oktober 2024 de Werkconferentie Toekomstbehendig Opleiden in de Techniek. We bespreken met alle opleidingspartners binnen het mbo en hbo de ontwikkelingen in de installatietechniek en versterkten de onderlinge samenwerking.

Opleidingsinterventies

Tijdens deze werkconferentie praten we met elkaar hoe en met wie we kunnen samenwerken om tot effectieve opleidingsinterventies te komen. Dit doen we niet alleen door het delen van informatie, maar vooral ook door in deelsessies concreet met elkaar aan de slag te gaan rondom een aantal thema’s.

Meld je hier aan voor de werkconferentie!

 

Programma

De werkconferentie vindt plaats in De Prodentfabriek, Oude Fabrieksstraat 20 in Amersfoort.

09.30 uur: Opening door dagvoorzitter Esther van der Voort

09.45 uur: Welkomstwoord door Doekle Terpstra, voorzitter Techniek Nederland

10.00 uur: Presentatie 'Ontwikkelingen in de markt'

10.15 uur: 'Anders kijken naar werven' door Bart Götte

11.00 uur: Pauze

11.15 uur: Thematische werksessie (zie onderstaande beschrijvingen)

12.30 uur: Plenaire terugkoppeling werksessie

12.45 uur: Lunch

1. Eigentijds onderwijs: zijn onderwijsmodules over de energietransitie los verkrijgbaar?

Het ontwerpen van modulair onderwijs voor de energietransitie vraagt om het maken van bouwstenen met vaktechnische (voorbeeld: energiemanagementsysteem), algemeen technische (voorbeeld: montage en onderhoud van installaties) en zachte (voorbeeld: projectmanagement) elementen. Afhankelijk van de opleiding kunnen deze bouwstenen worden geïntegreerd in grotere onderwijseenheden: de zogeheten “modules”.

2. Hbo functies in de technische installatiebranche

De installatietechnische bedrijven in Nederland spelen een belangrijke rol bij een aantal grote uitdagingen van dit moment: de energietransitie, digitalisering, complexere infrastructuur en toegankelijke gezondheidszorg. Voor een aantal cruciale functies is de technische installatiebranche (TI) in hoge mate aangewezen op technisch opgeleide hbo’ers. Vooral bij innovaties en nieuwe ontwikkelingen spelen de hbo’ers een belangrijke rol. Er zijn al langer signalen dat vraag naar en aanbod van hbo’ers op de arbeidsmarkt in de TI niet vlekkeloos bij elkaar komen en op elkaar aansluiten. 
Tijdens deze workshop wordt een presentatie gegeven over een recent onderzoek van KBA Nijmegen naar dit onderwerp en gaan wij hierover met elkaar in gesprek.

3. Actieplan havo-mbo

Wij Techniek voert samen met OOM het actieplan Havo uit. Het doel is meer havisten en uitvallers uit de havo te laten landen in de installatietechniek. Tijdens de workshop verkennen we ideeën en mogelijkheden om havisten, havo-uitvallers en hbo-uitvallers in de technische mbo-opleidingen op te vangen en te scholen naar een baan of te laten doorstromen naar het hbo.

4. Learning communities: vliegwiel voor kennisdeling, -ontwikkeling en - innovatie

Alle grote maatschappelijke transities beginnen met mensen en leren. Er is nieuwe kennis nodig, en we moeten veel meer kennis met elkaar delen.  
Het wordt steeds duidelijker dat onderwijs en bedrijfsleven een gemeenschappelijke opgave hebben in de vraagstukken van vandaag, morgen en overmorgen. Maar hoe doen we dat in een markt die toch al zo sterk onder druk staat? In een sector die 'geopend blijft tijdens verbouwing?' Learning Communities zijn hierop een kansrijk antwoord. Dit zijn multidisciplinaire teams die samen leren en werken aan vraagstukken. Deze teams stimuleren kennisdeling, -ontwikkeling en -innovatie. 

5. Kennis verbinden: lectoraten en practoraten

De drieslag van praktijkonderzoek, onderwijs en innovatie vormt de belangrijkste werkzaamheid van een lectoraat. Door middel van praktijkgericht onderzoek dragen lectoraten bij aan maatschappelijke uitdagingen, zorgen ze dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert en helpen ze de beroepspraktijk innoveren.

Ook practoraten zijn zich volop aan het professionaliseren. Doel van een practoraat is een bijdrage te leveren aan een lerende innovatiecultuur in het mbo, het gaat om opleiden voor innovatief vakmanschap. Practoraten vormen de plek (de innovatieve tussenruimte), waar praktijkgericht onderzoek plaatsvindt, waar onderwijs en bedrijfsleven kennis en ervaring delen, verbinden en ontwikkelen gericht op verduurzaming van het curriculumaanbod in en buiten de mbo-instelling’.

Hoe kunnen practoraten en lectoraten en het werkveld nog beter samenwerken en wat kunnen zij betekenen voor het bedrijfsleven? Dat is de vraag die tijdens deze interactieve workshop centraal staat. Goede voorbeelden uit de praktijk worden gedeeld.

6. Het installatietechnisch beroepsonderwijs van de toekomst maken we samen.

Nu de branchevisie op de nieuwe invulling van de mbo-kwalificatiestructuur is vastgesteld zetten we (samen?) de volgende stappen: van herordening en herziening van de kwalificaties tot curriculumbeschrijvingen, attractief en inhoudelijk stevig onderwijs en vakbekwaam opgeleide studenten. Welke ontwikkellijnen en stappen zien we voor ons? Vanaf waar (en wanneer) gaan de branche en het onderwijs samen optrekken? Tijdens deze werksessie maken we concrete afspraken over hoe branche en onderwijs samen invulling gaan geven aan de implementatie van de nieuwe kwalificatiestructuur.

7. Borgen van vakbekwaamheid in de Branche Vakmanschapstructuur

Actueel en kwalitatief vakmanschap is essentieel voor onder andere de energietransitie opgaves en leven lang ontwikkelen. Bij het reguliere stelsel voor beroepsonderwijs bouwt de installatiebranche aan een branchestelsel waarin de actuele vakbekwaamheid wordt geregistreerd en waarbij korte en actuele interventies op de vakbekwaamheid kunnen worden gefaciliteerd en geborgd. In deze presentatie wordt uitgelegd hoe we dat doen. Denk daarbij aan onderwerpen als; skills, microlearning, badges en microcredentials.

8. LLO aanbod in de regio Utrecht

ROC Midden Nederland (ROCMN), Universiteit Utrecht (UU) en de Hogeschool Utrecht (HU) nemen je mee in de gezamenlijke ontwikkeling van leerwegen voor op-, om- en bijscholing.  
Er vindt, in het kader van de LLO-Katalysator, een bijzondere regionale ontwikkeling plaats waarbij diverse technische bedrijven en een consortium van drie kennisinstellingen zich richten op de energie- en grondstoffentransitie. 
Uitgangspunt van de LLO-Katalysator is een nauwe samenwerking en het consortium wil deze ontwikkeling door middel van een Transitielab duurzaam vormgeven. Dit roept natuurlijk vragen op over de organisatie van een dergelijk consortium, de rol die onderzoek kan spelen, hoe je leren samen en integraal kunt vormgeven, en welke uitdagingen zich voordoen en hoe deze opgelost kunnen worden. Kortom, hoe kan deze gezamenlijke inspanning tussen opleiders, bedrijfsscholen en brancheorganisaties effectief vormgegeven worden om tot een optimaal LLO-aanbod te komen? 
Wat kunnen andere (onderwijs)instellingen en bedrijven leren van de regio Utrecht en welke tips kan je meegeven aan de deelnemers van deze werksessie?

9. Werkplekleren in het hbo (versterken mkb-route/duaal hbo)

De route is een hbo-opleiding waarin werken en leren tegelijkertijd plaatsvinden én inhoudelijk met elkaar verbonden zijn. Een hbo-student is of komt in dienst van een bedrijf en wordt daar, werkend en lerend, opgeleid voor een formele graad in het hoger beroepsonderwijs, net zoals een BBL-traject in het mbo. Dit kan een associate degree (Ad) of bachelordiploma zijn. Het grootste deel van het leren vindt plaats op de werkplek. Tegelijkertijd volgt de student parttime onderwijs op een hogeschool. Het werkend leren wordt vastgelegd door een tripartiete overeenkomst tussen student, hogeschool en mkb-bedrijf. In deze workshop kijken we naar de mogelijkheden en meerwaarde van deze vorm van werkplekleren voor onderwijs en bedrijfsleven.

Nieuwsbrief Onderwijs

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen in de technische sector en hoe jij daaraan kunt bijdragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met de regiomanager van Wij Techniek/Techniek Nederland en blijf op de hoogte door je aan te melden voor de Nieuwsbrief Onderwijs van Wij Techniek