“Onze medewerkers zijn een afspiegeling van onze klanten”

In de Randstad wonen mensen van meer dan 200 verschillende nationaliteiten. Ook binnen het team van Klenet Installatiegroep werken technici van verschillende achtergronden met elkaar samen, vertelt opleiding- en stagecoördinator Jolanda Janssen.

KLENET~2
6 jan, 2021

“Diversiteit is een vast onderdeel van ons personeelsbeleid.”

Hoeveel verschillende nationaliteiten hebben jullie in dienst?

“Op dit moment zijn dat er meer dan dertien. Ongeveer de helft van onze vakmensen komt uit alle windstreken, van Armenië, Afghanistan en Kaapverdië tot Marokko, Suriname en Turkije. Ons team is net zo divers als de inwoners van Schiedam, waar ons bedrijf is gevestigd.”

Hoe is dat zo gegroeid?

“In een wereldstad hoort het er gewoon bij. Voor ons zijn maar twee dingen belangrijk als we iemand aannemen: ben je gemotiveerd om jezelf te ontwikkelen en pas je binnen het team. Diversiteit gaat bij ons niet alleen over nationaliteit. Het betekent ook dat we werken met een mix van mannen en vrouwen en een mix van ervaren vakmensen en leerlingen. We begeleiden doorlopend BOL- en BBL-leerlingen die een stageplaats of leerwerkplek zoeken. Gemiddeld leiden we jaarlijks tussen de 12 en 15 BBL’ers op.”

Gaat er veel tijd in leerlingbegeleiding zitten?

“Dat valt best mee. Een stagiair begeleiden kost tijd, maar dat hebben we er graag voor over. We vinden het belangrijk om nieuwe vakmensen op te leiden. Voor onszelf en voor de branche. Onze technici vinden het leuk om hun vakkennis met jongeren te delen. Bij ons mogen leerlingen echt aan de slag met techniek. Dat motiveert enorm.”

Wat doen jullie op het gebied van opleiding en persoonlijke ontwikkeling?

“Veilig werken en kwaliteit leveren staat bij ons voorop. Daarom werken we met gecertificeerde medewerkers die de juiste vakdiploma’s op zak hebben. We stimuleren medewerkers om te groeien in hun werk en om hun talenten te ontwikkelen en te benutten. Als iemand een bepaalde opleiding of training wil volgen, of zichzelf wil specialiseren, dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.

Wat levert het concreet op?

“Investeren in persoonlijke ontwikkeling motiveert medewerkers om beter te worden in hun vak. Een gedreven medewerker is een betere medewerker voor het bedrijf. Het zorgt voor meer werkplezier en daar profiteert de hele organisatie van mee. Wij ook. We merken dat een positieve leercultuur bijdraagt een positieve uitstraling van ons bedrijf. Omdat we investeren in onze mensen, kost het weinig moeite om nieuwe leerlingen of medewerkers te vinden. Voor ons zijn medewerkers meer dan alleen medewerkers. Voor ons zijn ze een kweekvijver voor talent.”