“Social distance brengt ons dichter bij elkaar!”

Veilig werken in de coronacrisis is voor iedereen in de installatiebranche een uitdaging. Maar managementassistent Joan Sabri (Swart Installatietechniek) draagt eraan bij dat corona niet alleen maar negatieve gevolgen heeft. Bij Swart vergroot social distance de saamhorigheid en groeien de medewerkers naar elkaar toe.

Technische medewerker wordt gepest op de werkvloer
6 apr, 2020

Joan legt uit hoe het bedrijf dit voor elkaar krijgt

Het werk gaat door

Joan Sabri, managementassistente bij het Amsterdamse bedrijf Swart Installatietechniek, typeert de huidige sfeer in haar bedrijf als hectisch: “We werken behoorlijk ad-hoc. En tegelijkertijd wordt het, met het versoepelen van de regels, ook bij ons weer drukker. Klanten weten steeds beter wat wel en niet kan waardoor hun angst voor contact minder wordt. Corona heeft de wereld op zijn kop gezet, maar het werk gaat door.”

Nieuwe dingen

Binnen het bedrijf richt Joan zich vóór de coronacrisis vooral op de opleiding en bijscholing van vakmensen. Het coronavirus vroeg echter om nieuwe skills, zowel van Swart als van Joan zelf. “Net zoals zoveel anderen dachten we in het begin dat het alleen maar om een vervelend griepje ging. Maar al snel werd het heel serieus en hebben we in ons bedrijf direct goede afspraken gemaakt. Rekening houdend met onze iets oudere medewerkers zijn we zoveel mogelijk thuis gaan werken, voor anderen hebben we de werktijden aangepast. En we blijven op een gezonde afstand van elkaar. Veilig werken staat bij ons centraal.”

Afspraken

Maar Swart deed hier nog wat schepjes bovenop. Joan: “Als het noodzakelijk is om toch op kantoor te werken, doen we dit in aparte kamers. De monteurs komen alleen naar kantoor om werkspullen én pakketjes met hygiënemiddelen op te halen en werken sinds enige tijd met gelaatsmaskers.” Een andere afspraak is dat Swart vóór het starten van hun werkzaamheden eerst de klant belt. “Alleen als iedereen in de omgeving van de klant gezond is, kunnen wij veilig ons werk doen. Op onze beurt hebben wij elke dag contact met onze monteurs. Hebben zij gezondheidsklachten? Dan blijven ze thuis.”

Persoonlijk contact

Bijzonder aan de aanpak van Swart is het persoonlijke contact. Samen met het managementteam neemt Joan regelmatig contact op met de medewerkers om te vragen hoe het met hen gaat. “Dit werkt enorm goed! Iedereen is er heel tevreden over, zeker omdat dit contact voor veel medewerkers nu de enige verbinding met het bedrijf is. Door dit individuele contact worden nu bovendien ook andere dingen bespreekbaar, zoals de manier waarop collega’s echt in hun werk en in hun privéleven staan. Sommige medewerkers waarderen deze benadering zo zeer dat zij soms zelfs een reden zoeken om ons te bellen!” Het lijkt vreemd, maar volgens Joan brengt de coronacrisis hiermee toch ook iets positiefs: “Social distance brengt ons dichter bij elkaar!”

Heb jij ook een mooie ervaring die je met ons wil delen (of iets dergelijks) mail die dan naar: onlineleren@otib.nl